Wat is de oorzaak van tril geluid diepvriezer ?

Hallo,
mijn diepvriezer maakt verschillende geluiden, 1 daarvan houd op als ik op de bovenkant vd vriezer druk, ik heb er nu een stapel boeken opgelegd, en het is ook weg. is het dan zo dat door die druk verschillende onderdelen beter op elkaar blijven zitten waardoor het minder trilt? ik kan het me nauwelijks voorstellen dat het zo werkt, vandaar mijn vraag

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.7K
Bordensteker
7 jaar geleden
De compressor van een koelkast of diepvriezer geeft van zichzelf goed merkbare trillingen af.
Vlakke metalen panelen van de kast of het interieur (en ook laden) kunnen daarmee in resonantie raken.
Dat het bovenblad zélf in resonantie komt, geloof ik niet.
In dat geval zou élk voorwerp op het bovenblad het resoneren meteen doen ophouden. Dat er echt een flink gewicht op gelegd moet worden, wijst er voor mij op dat het nodig is om de kast wat te vervormen, en dan was er dus een ander deel in resonantie met de compressor. “Een koelkast die goed is opgesteld, zal normaliter een licht zoemend geluid maken dat veroorzaakt wordt door compressortrillingen. Als het apparaat niet goed waterpas is geplaatst, kan het geluid sterker worden. Ook als het apparaat niet vrij staat van een wand of ander apparaat kunnen er lawaaiklachten optreden.
Bij inbouwapparatuur kan er lawaai ontstaan wanneer deze niet vrij staat van het keukenblok of andere kasten. Maar het kan ook zijn dat bijvoorbeeld flessen in de koelkast tegen elkaar aan trillen. Tot slot kan [aan de achterzijde] de condensor tegen de kast trillen. De consument kan deze mogelijke oorzaken zelf nalopen.”
https://kennisbank.ofed.nl/extra-info/koelenenvriezen-storingen Door iets zwaars op de kast te leggen, buigt de hele constructie een miniem klein beetje extra door. Die vervorming zal de resonantie verstoren en daarmee opheffen. Ik vermoed dat je soms met het in- of uitdraaien van een of meer voetjes de kast niet alleen mooi recht kunt zetten, maar dat je tevens kunt bereiken dat alle pootjes ongeveer even zwaar belast worden. Dat kan ook invloed hebben. Soms staat namelijk een koelkast zwaar op twee pootjes van tegenovergestelde hoeken, waarbij dan een derde pootje veel minder gewicht draagt en het vierde zowat in de lucht zweeft. Dat is niet anders dan bij een terrastafeltje met vier poten waar je soms ook twee van die voetjes kunt uit- of indraaien (en waar je anders met bierviltjes moet gaan improviseren om het wankelen te verhelpen).
http://www.samsung.com/be/support/skp/faq/1018179
Het kan in dit geval óók wel eens zo zijn dat juist het expres een of meer voetjes wat zwaarder laten steunen de kast genoeg vervormt om de resonantie op te heffen. Dit kan een oplossing dichterbij brengen.
Maar ja, de vraag was waardoor het kwam, en niet wat je er aan kon doen.
De boeken er permanent op laten liggen is misschien uiteindelijk niet bevredigend, en er elke keer een klap op geven denk ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je hulp, inderdaad is de boeken er op laten liggen geen permanente oplossing, de kast staat wel vrij, hellaas heb ik geen waterpas, ik kan wel proberen iets onder de pootjes te leggen dat de vriezer vrij staat van de vloer, zou dit helpen?
Bordensteker
7 jaar geleden
In plaats van een normale waterpas kun je ook een plastic schaaltje of zoiets gebruiken met een erg dun laagje water er in. Of zelfs een rond bord (alhoewel aardewerk en porcelein weleens rare vormafwijkingen kunnen hebben). Je ziet aan het laagje water wel of het bovenvlak ongeveer “waterpas staat”.
Als de kast echt wat scheef staat, zou je dat ook moeten merken aan de deur die vanzelf helemaal naar geopend wil doordraaien, of die juist uit zichzelf weer dichtvalt. Ik denk dat elke verandering in hoe de kast op de wellicht niet geheel vlakke ondergrond rust een kleine verandering in de normale verbuiging teweeg kan brengen. En daarbij zou het resoneren dus mee kunnen veranderen. Uitproberen met kartonnetjes of zo, en als je een keer door hebt met welk steunpunt je het resoneren kunt veranderen, dan kun je echt aan de instelbare voetjes draaien (of de achterste hoeken op een of andere manier iets hoger doen steunen).
Mocht de onderzijde nog ergens anders de vloer raken, dan kun je door alle hoeken iets op te hogen bijvoorbeeld bereiken dat alleen de hoeken voortaan nog de vloer raken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb op dit moment de boeken er af gehaald, en vreemd genoeg hoor ik niets meer, mocht hetzelfde probleem zich weer voor doen, dan weet ik waar ik kan kijken, dus nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Het beste antwoord

Dat geluid komt van de compressor en je bovenblad komt in resonantie waardoor het versterkt wordt. Je oplossing is goed, je kunt er ook een ferme dreun op geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Trillend geluid

In het geval van een trillend (of ratelend) geluid ligt dit vaak aan het leidingsysteem. Dit kan de muur van een huis raken of iets anders raken. Zorg ervoor dat de vriezer recht staat en nergens tegenaan komt, waardoor het vervelende geluid wordt veroorzaakt. Het kan ook worden veroorzaakt doordat er iets op de vriezer ligt. Het apparaat dient daarnaast recht te moeten staan, dus controleer dit voor de zekerheid even met een waterpas.