Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit ik een autoradio in de keuken aan?

Ik ben van plan een 230V / 12V 12,5A te kopen en een aarding op de op de achterkant aan te sluiten. Stekker eraf knippen en dan rood en geel op de plus en zwart op de min.
Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
586
paulus811
9 jaar geleden
voor onder de 20 euro koop je een keukenradio bij de Aldi, lijkt mij een fraaier gezicht, beter geluid en goedkoper.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, een uitgangsspanning van 12 volt met een zekering van 12,5 ampère geeft liefst 150 Voltampère = 150 Watt aan boxen dat je maximaal kunt voeden.

Wel opletten, de meeste autoradio's hebben een slechte versterker en het is dus geen probleem op luidsprekers van bijv. 2 X 200 Watt op te blazen met een autoradio, hoe bizar dat ook klinkt.

Dit omdat een klasse A versterker bijv. een piekvermogen van 65 Watt heel zuiver zal leveren, waar een simpele autoradio met goedkopere koelelementen die 65 Watt zal opbouwen maar een lelijke impuls zal geven die meer dan het dubbel kan zijn.

Met een dure klasse B versterker van 2 X 500 Watt zul je minder snel een box van 200 Watt opblazen dan met een autoradio die pretendeert een redelijk serieus uitgangsvermogen te hebben.

Test het uit, je hoort het snel als je popmuziek speelt op die autoradio.

Heel spaarzaam overigens en mag ik het type autoradio weten, want er bestaan ook echt heel kwalitatieve (maar soms ook dure) in dat segment en ze hebben nu bijna allemaal een Ipod of usb-aansluiting.

In de keuken ook wel mooi zorgen dat alle kabels mooi afgeschermd zijn zodat waterdamp ook geen probleem vormt en bij voorkeur niet bij de kranen zelf zetten, maar aan een venster opzij of zo. Boxen zo wijd mogelijk uit elkaar om een mooi stereo+effect te krijgen ook (behalve als je een subwoofer gebruikt, die mag je zetten waar je wil; tweeters mag je zelfs ophangen aan het plafond en richten iets onder je oren). De richting van geluid horen we door het verschil in afstand bij registratie in onze vrij complexe oren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding