Kan apparatuur in de stand-by modus beschadigd raken bij stroomuitval?

Het lijkt me logisch dat een stroomuitval/storing niet goed is voor een tv of een stereo als deze op dat moment aan staan. Ik vroeg mij af hoe dat zit als deze in de stand-by staan. Dus wel uit, maar ook weer niet helemaal. Als vervolgens de stroom weer ingeschakeld wordt, kan dat ze een klap geven? Of kan er iets anders met de apparatuur gebeuren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, daar is niets mee aan de hand. Ongeacht of ze werken of in de standbystand staan, stroomuitval heeft gewoon hetzelfde effect als het gewoon uitschakelen. Niet meer.

Jawel, zeer zeker, ik heb al zo'n viertal depannages gehad op die manier. Wel is dat veel verbeterd bij vroeger. Ik licht nader toe: Een stroomuitval is bijna altijd door een kortsluiting, dus heel even een enorme piekspanning, ofwel op hetzelfde circuit (dus een piekwattage gevolgd door het stoppen van de zekering), en die stroom kan best langs uw stopcontact en uw PC gepasseerd zijn want plots wordt 50 ampère of meer gevraagd op uw 230 circuit en u weet dat alle stopcontacten ACHTER elkaar staan. Ook als de hoofschakelaar uitvalt of zelfs het circuit op de straat, is er meestal sprake van een stroomuitval na een zware kortsluiting, soms zelfs brand daarbij (laatste geval: schakelkast of stroomkast op Eiermarkt op 500 meter van de Grote Markt te Brugge was compleet zwarte geblakerd). Na deze stroomstoring keek ik naar een van de PC's die op standby stond omdat die dient voor de camera opnames en daar gaf de PC bij heropstarten in het biosmenu bij de 'crashvoorspelling van de harde schijf' omdat ik indien mogelijk ALTIJD S.M.A.R.T. inschakel (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.) wel degelijk dat die een te hoge spanning had gekregen (nochtans had Western Digital mij beloofd dat overspanningen geen kwaad konden) en erger: ook de LAN-poort ging twee weken nadien defect (die zat op het moederbord). Is echt geen toeval hoor. Probleem bij standby is eigenlijk dat je moederbord 'wakker' blijft en er een basisspanning blijft. Je merkte het trouwens ook lichtjes aan de portable: die valt in 'standby' na twee weken volledig uit en heeft de batterij plat gemaakt en bij het herstarten komt de keuze 'veilige modus' wat betekent dat uw windows al met al onderbroken werd. Erger nog: zelfs als uw PC UIT staat kan een elektriciteitsuitval voorafgegaan zijn aan voltage van een stuk boven de 230 Volt en zo schade oplopen (laatst zag ik op een zonnepaneelsysteem in het logtboek dat diens omvormer naar 230 Volt in'eilandfunctie' was gesprongen omdat het op het stroomnet liefst 248 volt gemeten had, onze windmolens en zonnepanelen en groene energie zijn een drama op dat vlak versus onze vroegere kerncentraleproductie, vandaar deels de vele voedingen in de zomer die kapot gaan maar ook andere moederbordproblemen of zelfs blokkeren van simpele videosystemen om de deuropener te bedienen die plots 'hangen' en de vele toestellen, ook telenet- en Belgacommodems die je nu soms moet uittrekken, 5 seconden wachten en heropstarten om ongekende redenen).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100