Kan apparatuur in de stand-by modus beschadigd raken bij stroomuitval?

Het lijkt me logisch dat een stroomuitval/storing niet goed is voor een tv of een stereo als deze op dat moment aan staan. Ik vroeg mij af hoe dat zit als deze in de stand-by staan. Dus wel uit, maar ook weer niet helemaal. Als vervolgens de stroom weer ingeschakeld wordt, kan dat ze een klap geven? Of kan er iets anders met de apparatuur gebeuren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Nee, daar is niets mee aan de hand.
Ongeacht of ze werken of in de standbystand staan, stroomuitval heeft gewoon hetzelfde effect als het gewoon uitschakelen. Niet meer.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij ligt het er wel aan waardoor de stroom uitvalt. Als deze uitvalt door bijv blikseminslag kan je apparatuur wel degelijk stuk gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tjidske, dat klopt, als de spanning hoger is dan 240 Volt (in Nederland in ieder geval), is dat eventueel schadelijk voor de apparatuur.
Reddie
9 jaar geleden
@Tjidske , @WDHBGS
De vraag ging over beschadiging door stroomuitval, niet over blikseminslag.
De apparatuur gaat ook stuk als je er met een hamer op slaat.

Andere antwoorden (1)

Jawel, zeer zeker, ik heb al zo'n viertal depannages gehad op die manier.

Wel is dat veel verbeterd bij vroeger. Ik licht nader toe:

Een stroomuitval is bijna altijd door een kortsluiting, dus heel even een enorme piekspanning, ofwel op hetzelfde circuit (dus een piekwattage gevolgd door het stoppen van de zekering), en die stroom kan best langs uw stopcontact en uw PC gepasseerd zijn want plots wordt 50 ampère of meer gevraagd op uw 230 circuit en u weet dat alle stopcontacten ACHTER elkaar staan. Ook als de hoofschakelaar uitvalt of zelfs het circuit op de straat, is er meestal sprake van een stroomuitval na een zware kortsluiting, soms zelfs brand daarbij (laatste geval: schakelkast of stroomkast op Eiermarkt op 500 meter van de Grote Markt te Brugge was compleet zwarte geblakerd).

Na deze stroomstoring keek ik naar een van de PC's die op standby stond omdat die dient voor de camera opnames en daar gaf de PC bij heropstarten in het biosmenu bij de 'crashvoorspelling van de harde schijf' omdat ik indien mogelijk ALTIJD S.M.A.R.T. inschakel (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.) wel degelijk dat die een te hoge spanning had gekregen (nochtans had Western Digital mij beloofd dat overspanningen geen kwaad konden) en erger: ook de LAN-poort ging twee weken nadien defect (die zat op het moederbord). Is echt geen toeval hoor.

Probleem bij standby is eigenlijk dat je moederbord 'wakker' blijft en er een basisspanning blijft. Je merkte het trouwens ook lichtjes aan de portable: die valt in 'standby' na twee weken volledig uit en heeft de batterij plat gemaakt en bij het herstarten komt de keuze 'veilige modus' wat betekent dat uw windows al met al onderbroken werd.

Erger nog: zelfs als uw PC UIT staat kan een elektriciteitsuitval voorafgegaan zijn aan voltage van een stuk boven de 230 Volt en zo schade oplopen (laatst zag ik op een zonnepaneelsysteem in het logtboek dat diens omvormer naar 230 Volt in'eilandfunctie' was gesprongen omdat het op het stroomnet liefst 248 volt gemeten had, onze windmolens en zonnepanelen en groene energie zijn een drama op dat vlak versus onze vroegere kerncentraleproductie, vandaar deels de vele voedingen in de zomer die kapot gaan maar ook andere moederbordproblemen of zelfs blokkeren van simpele videosystemen om de deuropener te bedienen die plots 'hangen' en de vele toestellen, ook telenet- en Belgacommodems die je nu soms moet uittrekken, 5 seconden wachten en heropstarten om ongekende redenen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een U.P.S. (noodvoeding) die het elektrische circuit scheidt van het toevoercircuit naar de PC met een omvormer over batterijen, is het meest effectieve tegen de huidige stroomschokken op het elektriciteitsnet. In Bellegem had ik hier laatst 3 defecten in dezelfde week, dus zo'n dingen zijn voor mij geen toeval (ik werk al sinds 1991 in de computerbranche, dus heb toch al een beetje ervaring). Natuurlijk is het materiaal nu ook niet altijd zo 'stabiel' als vroeger zelf, want laatst had ik zelfs een goedkopere voeding die geen juist eindvoltage gaf op het moederbord en ik heb daar zeker 6 uren mee verloren om te beseffen dat die zware grafische kaart een... duurdere voeding nodig had. Daarvoor kun je, zelfs als professional, je soms gek zoeken naar wat er juist misloopt dat die game blijft 'hangen' (dikwijls is dat ook een warmteafvoerprobleem of een ventilator die plots niet 100% juist werkt en het moederbord of de chip plots 'tilt' slaat en niet het precieze voltage meer geeft voor een binaire 1 of 0 maar iets ertussen, waardoor de software dan lijkt vast te lopen en de hardware schijnbaar OK is. Bij softwarefouten moet je altijd de fout exact kunnen repliceren op hetzelfde moment, bij hardwarefouten met temperatuur of onprecieze laagstroom, krijg je dat meestal na een bepaalde duur van koud naar warm, of almaar sneller een keer je moederbord of grafische kaart al warm heeft). Dus ja, in je verzekering kan een dekking "elektronica" zitten die dit soort schade eventueel dekt (vraag de vrijstelling ook). Zelfs bepaalde adapters kunnen je hele huis in de fik zetten ook... (worden nu laatste jaren eindelijk weer beter getest op warmteproductie).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergat ook dit nog: Wij gebruiken de zeer goede betalende logmein-software ook op bepaalde PC's die we zoveel mogelijk uitzetten maar waar we in de BIOS de "Wake (up) on lan" functie gebruiken: Deze krijgt dan via de UTP-poort (netwerkkabel) vanuit internet op dat IP-adres een commando waarna de PC zich softwarematig aanschakelt om dan bedienbaar te zijn van ergens anders. Dit moet heel apart worden ingesteld en niet alle PC's noch alle remote desktopsoftware ondersteunen die functie en dat is voor ons een van de redenen om net Logmein te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Qua standby op PC's/portables heb je bovendien ook vijf mogelijkheden die we S1 tot 15 benoemen. S1 tot S3 zijn meest gebruikelijk (S3 verbruikt nog 5 watt meestal) en S5 is de stand waarbij alles op de harde schijf of SSD wordt weggeschreven en dan naargelang de PC deels of zelfs volledig de elektriciteitstoevoer afsnijdt. S5 is dan ook veel veiliger dan ook dan S1 maar met het voorbehoud uit mijn antwoord hierbij. Plaats best altijd een UPS bij twijfel en als uw data echt belangrijk is. SSD's kennen geen zuivere S.M.A.R.T. dan weer maar de eerste die ik opblies heb ik daarvan ook al achter de rug... (gelukkig mijn fout, dus de klant kreeg een nieuwe van mij op mijn kosten = leergeld voor mij).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het uitgangspunt van je verhaal klopt voor geen meter, de gevolgen, hoe uitgebreid beschreven, dus ook niet.
1. Stroomuitval wordt lang niet altijd veroorzaakt door kortsluiting, er worden bijv.nog steeds stroomkabels door graafmachines kapot getrokken. Daarnaast heb je tegenwoordig in België de kans dat je door de netbeheerder van de stroom wordt afgeschakeld.
2. Als kortsluiting al de oorzaak is, dan is het doorgaans door een oorzaak buitenshuis. Dus geen stroom langs je stopcontact!
3. Mocht je toch binnenshuis kortsluiting veroorzaakt hebben: Een hoge stoom door het circuit langs het stopcontact van je apparaat betekent op zijn best dat de spanning daar iets daalt. In ieder geval zeker niet stijgt en al helemaal geen (hoge) piek vertoont.
4. Stopcontacten zijn lang niet altijd braaf achter elkaar geschakeld. Met een centraaldoos-systeem, zoals gebruikelijk in NL juist niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tegen dit soort opvattingen moet ik dus al jaren 'vechten', maar het klopt wel. Kijk, teken eens op een blad papier je kabels van 2,5 mm² voor 25 ampère (ook in het centraaldoos systeem, in België is er nu trouwens een wijziging bijgekomen dat je op het einde van een circuit 1 draad met 1,5 mm² mag laten doorlopen voor een lichtpunt, en dat is al IETS veiliger, zie straks). Als je GELIJK WAAR nu 30 ampère lanceert, dan wel 250 Volt (hebben we aan de univ zelf getest met zware amplitudemeters ook), dan wel met wijziging in de frequentie (60 en 40 Hz), dan zet zich dit onmiddellijk door waar de elektriciteit het gemakkelijkst en meest nabij 'weg kan'. Je stopcontacten die afgesloten zijn, zullen in het centraalpuntsysteem NL maar ook in BE niet direct die pieken opnemen, maar overal waar een gewone adapter zit of een apparaat aangesloten is dat zelfs een restverbruik neemt of geaard is zal aan 'zijn' transfo deze spanning gewaarworden. Daarom is volgens de Europese normen het wenselijk dat je ook adapters uittrekt van portables als je ze ongebruikt achterlaat, idem voor adapters die je werkbatterijen in boormachines opladen, idem voor zelfs de LAN pluggen als je op reis gaat. In je puntje 2 en 1 wordt door de graafwerken een kortsluiting veroorzaakt die meteen het maximale vermogen = warmte veroorzaakt en dus een piek, en dit soort pieken is gevolgd door een wisseling want hoe snel de tussenschakel waterkrachtcentrale van Coo ook is (die 's nachts schijnbaar zinloos weer water oppompt naar de bovenbekkens om overdag weer de pieken op te kunnen vangen), die kan niet vermijden dat elk elektriciteitsnet schommelt. Vooral in de ochtenduren als fabrieken hun zware machines aanzetten, merk je dit. Het is ook in die buurt dat dikwijls verbeteringswerken noodzakelijk zijn om de grenzen in spiekpanning te behouden. Nee hoor, elektriciteit is niet zo "zuiver" als we wensen, zeker niet sinds we streven naar veel zonne-energie en windmolenenergie (denk aan het verhaal van Verbrande Brug in België of de laatste brand bij transformatoren bij de schakelsystemen als we bijv. Franse (nucleaire) elektriciteit moeten bijvoegen. Ik zoek nog eens een datarapport op van een Duitse technisch zeer zuivere sinus-Sunnyboy om die eilandfunctie toe te lichten.