Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe sluit je een 4 draden plafondventilator met lamp aan een 2 draden aansluiting?

Draden plafondventilator met is 1 rood 1 blauwe 1 bruine en 2 groen/gele draad op een aansluiting van plafond 1 rode en 1 zwarte die daar uitkomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Rood en bruin van ventilator aan de zwarte draad van het plafond, blauw aan de rode draad. Geel/groen is de aarding van de ventilator, maar die kun je dus niet aansluiten....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kunnen de ventilator en lamp niet apart geschakeld worden,
kun je niet een extra schakeldraad meer trekken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij moeten de rode en bruine draad van de ventilator/lamp samen op de zwarte uit het plafond. De blauwe uit de ventilator op de blauwe uit het plafond.
De lamp en het toerental van de ventilator kun je met de twee trekschakelaars op de ventilator aan/uit zetten respectievelijk de ventilator aan/uit stand 1,2 of 3. Aangezien er geen aardleiding uit het plafond komt kun je de geel/groene draad uit de ventilator vergeten. Wel af isoleren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over een zwarte en RODE draad uit het plafond, op de foto ook te zien. Van een blauwe draad is dus geen sprake! Rood is de kleur die tot halverwege de vorige eeuw in plaats van blauw gebruikt werd als nuldraad.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ ik heb hetzelfde, alleen is bij mij de zwarte draad uit het plafond groen i.p.v. zwart. De lamp gaat tegelijk aan met de ventilator. Maar die doe ik uit met de trekschakelaar die op de ventilator zelf zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort: oude kleuren stroomdraden waren rood voor nul, groen voor fase, zwart voor schakeldraad en grijs voor aarde. Tegenwoordig respectievelijk blauw, bruin, zwart en groen/geel.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja idd alleen bij mij is het verder ook een puinhoop. Ik heb zwart met fase, grijs met fase, groen met fase en zelfs een rode met fase. En de huidige kleuren die mijn vader en ik zelf hebben getrokken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding