Hoe zorgt de oprolautomaat van de stofzuiger ervoor dat het snoer netjes oprolt?

Ik heb vandaag de heg gesnoeid. Daartoe rol ik een lang snoer vanuit het huis de tuin in. Na afloop draai ik aan de haspel om het snoer weer op de haspel te rollen. Dat gaat altijd slordig, en ik moet echt goed mijn best doen om het snoer enigzins netjes op de haspel te krijgen, anders past het zelfs niet.

Na het snoeien van de heg heb ik gestofzuigd, omdat ik wat vuil naar binnen had gelopen. Na afloop drukte ik op de snoer-oprol-knop van de stofzuiger. Het snoer werd automatisch opgerold, snel en efficiënt.

En, wat mij toen ineens opviel: zonder dat het snoer een rare kluwen leek te worden, zonder dat het snoer klem kwam te zitten omdat het hele snoer op hetzelfde kleine stukje oprol-haspel wilde gaan zitten - kortom, gewoon netjes.

Nu vraag ik mij dus af: bevat de oprolautomaat van een stofzuiger een speciaal mechanisme dat ervoor zorgt dat het snoer altijd zo keurig oprolt? Zo ja: hoe werkt dat dan? Zo nee: hoe komt het dan dat het oprollen van het snoer in de stofzuiger probleemloos gaat, en op mijn verlengsnoer-haspel altijd zo problematisch is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je zegt dat je stofzuiger het snoer 'netjes oprolt'. Het is maar goed dat je niet in het binnenste van je stofzuiger kunt kijken, want niets is minder waar. Soms zit al het draad aan één kant. Alleen maakt dat niet uit: je kunt het niet zien en de ruimte om de oprolklos heen is groot genoeg zodat het zaakje niet vastloopt, ook al zitten alle windingen aan één kant. Toegevoegd na 14 uur: Hier kan je ongeveer zien hoe dat eruit ziet bij een Miele.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=ywn2Dx8EYpI

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100