werkt een 12 volt ledstrip ook op 14,4 volt?

Ik wil een 5 meter ledstrip in mijn camper gebruiken (type SMD3528)
Er zit een adapter bij van 220 naar 12 volt
Kan het kwaad als ik de adapter weg laat en hem op de accu aansluit?
(Dit is natuurlijk ongeveer 14,4 volt als hij oplaad)
Of moet ik daar een spanningsregelaar voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ja je hebt een regelaar nodig om de spanning af te regelen op 12 volt. Een te hoge spannning zal er voor zorgen dat de leds teveel stroom krijgen en dus in levensduur achteruit gaan. Een Step down converter die je insteld op 12 volt zou voldoende zijn om de strip op 12 volt te houden.

Wanneer de klemspanning van de accu 12 volt is zal de regelaar hem terug regelen naar 12 volt en mocht de klemspanning van de accu beneden de 12 volt zakken dan zakt de uitgangspanning van de stepdown converter mee, dat resulteerd dan wel in een mindere helderheid van je verlichting.

Een Stepdown converter die hier geschikt voor is vind je op

http://www.htfelectronics.nl/en/step-down-converter.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan geen kwaad om de adapter weg te laten en deze direct op de accu aan te sluiten.

Wel is het verstandig, voor de levensduur van de ledstrips, om een spanningsmeter te gebruiken.

met vriendelijke groet,

Arjan
101ledstrips

Toegevoegd na 6 uur:
Spanningsmeter moet spanningsregelaar zijn :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Wat voegt een METER toe aan de opstelling???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
met een meter kun je zien hoevol je accu is. als deze te leeg is, gaan je ledjes minder fel branden, waarvan ze schade krijgen,en hun levensduur dus achteruit gaat.