Zijn twee 12V batterijen in serie geschakeld in principe net zo goed als één van 24V?

En hoe schakel ik die in serie? Is dat - van de ene aan de + van de andere en de overige zin dan de nieuwe - en + ?

Toegevoegd na 1 minuut:
En kan ik dan ook nog 12V nemen aan dat geheel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of ze nog bestaan maar platte batterijen staalde ik ( men ) op elkaar en zette het vast met elastiek .

Antwoorden (3)

Als je bedoelt of die 2 keer 12 Volt dezelfde 24 Volt is als die van één batterij, dan is het antwoord ja.
Of ze qua batterijen hetzelfde zijn hangt van de batterijen af.
Schakeling (-) -[]+ ..... -[]+ (+) als je begrijpt wat ik bedoel.
Reddie
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
En je kunt ook nog één 12V blijven gebruiken. Maar dan moet je wel even uitkijken hoe je het schakelt. Hangt van je apparaten af.
Bordensteker
9 jaar geleden
Als je wel eens een zaklantaarn hebt gezien waar twee batterijen achter elkaar in liggen, dan moet je dat beeld in gedachten houden als je zelf batterijen of accu's in serie wilt zetten om de spanningen op te tellen. De minkant van de ene komt tegen de pluskant van de andere, cq moet daar mee verbonden worden.
Koop zo'n eenvoudige batterijhouder en stop er 2 AA batterijen van 12 Volt in. Daarin is de pluspool van de ene batterij verbonden met de minpool van de andere. Op deze manier staan de batterijen "in serie" en kun je de voltages optellen. Tussen zwart en rood heerst dan dus een spanningsverschil van 24 Volt.

Als je ook nog van 12V gebruik wilt maken dan kun je een extra snoertje verbinden met het metaal tussen de twee batterijen. Hier als voorbeeld met blauw ingetekend. De spanning tussen dat snoertje en het zwarte snoertje (en dat is hetzelfde als tussen blauw en rood) is gelijk aan 12V. Je kunt dat zelfs gebruiken terwijl je ook van de 24V gebruik maakt.

Toegevoegd na 7 minuten:
De afbeeldingentoevoeger doet het weer niet maar je kunt je een extra (blauw) snoertje voorstellen dat vastzit aan het metaal tussen de batterijen onderin het houdertje op de afbeelding in de link

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry dat zijn geen AA batterijen maar van zulke als in bron 2
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
AA batterijen van 12V? nog nooit gezien!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dacht ik ook. Maar check zijn links
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
LR23A batterijen zijn veel kleiner dan AA batterijen...
Elke grote vrachtwagen en bus heeft 2 12V accu's op die manier in serie staan. Voor gelijkmatig laden en ontladen is het wenselijk dat beide accu's gelijk zijn.
Je kunt inderdaad op de verbinding tussen beide accu's 12V aftakken, maar bij grotere belasting trek je dan de "onderste" accu eerder leeg dan de andere, zodat het laden en ontladen dan niet meer evenwichtig gebeurt. Om die reden wordt voor 12V in de vrachtwagen toch een aparte omvormer gebruikt zodat beide accu's gelijk belast worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoelt u met de 'onderste' accu?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel de accu waarvan de -pool ook de - van de 24V installatie is. De + van deze accu is met de - van de andere accu verbonden, terwijl de + van de andere accu dan de + van de 24V installatie vormt.