Een laars in de magnetron om het alarm te deactiveren, kan dit?

Een medewerker van een schoenenwinkel had een vrouwen laars van een klant die bij het alarmpoortje van elke winkel het alarm deed afgaan.
De medewerker beweerde dat dit was omdat er in de hak een metalen plaat zat welke alleen te deactiveren was door de laars enkele seconden in de magnetron te doen.
Dit heeft de medewerker dus in de winkel ernaast aan een medewerker gevraagd of hij dit eventjes mocht doen aangezien er daar wel een magnetron aanwezig was, en alhoewel dit de eerste keer was dat hij dit hoorde en het wel raar vond heeft hij wel toestemming gegeven.
Na 1 seconde erin gezeten haalde hij de laars eruit, voelde aan de hak en stopte hem weer terug om er nog een paar seconde in te laten. Vervolgens was er zelfs een flits in de magnetron maar daar keek die niet van op en haalde de laars eruit, en zei dat het zo goed was.

Mijn vraag is dus of dit echt kan, heeft het nut de laars met de metalen plaat in de magnetron te stoppen en hiermee het alarm te deactiveren?
De medewerker kwam heel overtuigd over dat dit een bekende oplossing is voor dit probleem.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Zo'n detector bestaat feitelijk niet meer dan een spiraalvormige antenne met een zenerdiode. Door die hak in de magnetron te leggen brand je eigenlijk die hele antenne aan gort... Ik denk dat het kan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wonder boven wonder, ja, dat schijnt inderdaad zo te zijn, en vooral bij schoenen (van goedkope schoenketens) een bekend probleem. Googelen daarop levert heel wat hits op.

Het betreft een bepaald type alarm dat met een electromagneet onklaar wordt gemaakt, maar zichzelf schijnt te kunnen ' resetten' of soms niet goed gedeactiveerd wordt.
En dan ben je bij zo ongeveer elk detectiepoortje (dat op het zelfde type alarm reageert) het haasje.

Vooral bij schoenen wil het niet altijd lukken dat ' ingebouwde' alarm goed te deactiveren, kun je het zelf ook niet verwijderen (eruit knippen, sticker verwijderen) en kun je soms geen alarmpoortje meer passeren. Even een paar seconden in de magnetron totdat je een klik hoort, schijnt dan afdoende te zijn om het te vernietigen.

Waarom en hoe precies kan ik niet vinden, ik neem gemakshalve aan dat het iets met de elektromagnetische straling te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
hmmm... bizar .... ik zie een gat in de markt : een soort van draagbare magnetron op accu .... "proletarisch winkelen is nu ook voor ú weggelegd met behulp van onze confrontatie-ontwijkende technologie !"