Waar moet ik op letten bij het vervangen van een condensator?

Ik heb een dynamozaklamp die een condensator bevat. De condensator is niet zo goed meer, want de zaklamp geeft na een paar minuten zwengelen nog steeds niet veel licht. Aan de dynamo ligt het niet want hij geeft wel fel licht als ik aan de dynamo draai.
De condensator bevat het opschrift 5.5V 1.0F.
Moet ik die vervangen door een condensator met dezelfde specificaties of mag het ook meer volt of meer Farad zijn? Of schijnt de lamp dan nog zwakker?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je kunt de Condensator vervangen voor een variant van 5.5 Volt 4 Farad, en eigenlijk het enige waar je op hoeft te letten is de polariteit van de condensator, als het goed is staat er op de condensator aangegeven wat de min is.

Je hebt nog varianten die nog meer farad geven maar die hebben een spanning van slechts 2.7 Volt en zijn in dit geval mogelijk niet bruikbaar. Houd er rekening mee dat wanneer je een 4 Farad variant gebruikt dat je langer moet draaien om deze condensator op te laden, daar staat dan wel tegenover dat deze condensator langer gebruikt kan worden.

Zo'n dergelijke condensator wordt ook wel een Goldcap genoemd en de waarden kunnen oplope ntot maarliefst 50 Farad daarboven praat je van Ultracaps die tot ver boven de 250 Farad kunnen komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht je overigens verlegen zitten om een gepaste Goldcap je kunt ze hier vinden.

1 Farad
http://www.htfelectronics.nl/nl/goldcap-1f-55v.html

4 Farad
http://www.htfelectronics.nl/nl/goldcap-4f-55v.html