kan een apparaat die werkt op een adapter van AC 230v naar AC 12v ook werken op 12 v DC ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk (merk type) mengpaneel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Velleman promix 50
http://www.velleman.eu/products/view/?country=nl&lang=nl&id=339509

Het beste antwoord

Dit komt even op de details aan:

Een adapter van AC 230v naar AC 12v is NIET standaard te vervangen door 12 v DC
(let op de AC en de DC !)

Wisselspanning is compleet wat anders dan gelijkspanning. Wanneer verderop de stroomkring de wisselspanning toch omgezet wordt in gelijkspanning zijn er meer mogelijkheden, al is 12V DC dan nét wat te laag.

Een adapter van AC 230v naar DC 12v is WEL te vervangen door 12 v DC
(let weer op de AC en de DC !)

Mits de betreffende bron naast de 12V ook de benodigde stroom kan leveren. Ook de stabiliteit kan soms een rol spelen.
Maar, nogmaals, in principe is het geen probleem.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het gaat om een mengpaneel die een adapter heeft van 230V AC naar 12 V 0.3 A AC. ik wil hem inbouwen in een kist met een versterker uit een auto die nu werkt op een pc voeding via 12 V 6 A DC mijn bedoeling is het mengpaneel ook op die 12 volt van die pc voeding aan te sluiten zodat je maar 1 voeding nodig hebt. zou dit kunnen zoja maakt het dan uit op welk draad in de plus en min heb van het mengpaneel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als apparaat dmv transformators er nog ander spanningen van maakt gaat een DC adapter niet werken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat klopt. Maar een elektronisch apparaat zoals een mengpaneel dat een AC voeding nodig heeft is flink in de minderheid. Vandaar ook de impliciete suggestie voor de vragensteller er nog eens goed naar te kijken en ook de extra informatie m.b.t. de AC/DC adapter.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Ves
Bij wisselspanning maakt het niet uit hoe je de draadjes aansluit. Bij gelijkspanning is het wél van belang.
Wanneer een apparaat wisselspanning verwacht, dan is het aansluiten van DC-spanning sowieso fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dus het kan niet begrijp ik hieruit? is er dan een simpele manier om die 12 V gelijkspanning om te zetten naar 12 V wisselspanning?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Er zijn van die niet al te dure apparaatjes te verkrijgen die 12V DC omzetten naar 230V AC. Steek daar je oude vertrouwde adapter in en klaar. Omvormers van 12V DC naar 12V AC bestaan ook, maar zijn zeldzamer en daardoor waarschijnlijk duurder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Die 230V omvormers zijn populair op de camping. Vandaar dat je ze o.a. in campeerwinkels kan kopen, maar ook bij bouwmarkten of de halforts e.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke bedankt! ik heb het al opgelost. ik heb waar de stroom binnenkwam gewoon een draad doorgetrokken en een stopcontact van 230 in de kast gemaakt. dus daar heb ik de adapter gewoon in zitten!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk wel de meest bedrijfszekere optie :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat dacht ik! nog bedankt voor de hulp!

Andere antwoorden (1)

AC 12V = wisselstroom / 12 volt
DC 12V = gelijkstroom / 12 volt
Een apparaat dat wisselstroom nodig heeft zal enkel op 12 V DC werken; lampen zullen branden op beide AC en DC.
Over welk toestel gaat het ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het gaat om een mengpaneel die een adapter heeft van 230V AC naar 12 V 0.3 A AC. ik wil hem inbouwen in een kist met een versterker uit een auto die nu werkt op een pc voeding via 12 V 6 A DC mijn bedoeling is het mengpaneel ook op die 12 volt van die pc voeding aan te sluiten zodat je maar 1 voeding nodig hebt. zou dit kunnen zoja maakt het dan uit op welk draad in de plus en min heb van het mengpaneel?