is het veilig om een schakelaar van een stekkerdoos altijd aan te hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja waarom niet
als je een stekkerdoos hebt zonder schakelaar is hij toch ook elke keer aan
ik heb mijne al meer dan 2 jaar aan staan zonder problemen
een schakelaar met stekkerdoos is gewoon een extra functie om een maar centen te besparen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kun je gerust doen want het is echt veilig. Ik heb hem ook al meer dan een jaar aanstaan. Nooit problemen en het is wat Zippo22 zegt gewoon een functie om wat geld te besparen. Bovendien heb je als het goed is een stekkerdoos met het Kema keurmerk dus waarom twijfel je dan aan de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja

Antwoorden (3)

Het is veilig om dit te doen zolang het niet bliksemt of onweert, daarnaast zal je stekkerdoos misschien wat sneller verslijten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij slijt juist niet sneller: het enige dat kan slijten is juist de schakelaar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schakelaar kan dan inderdaad slijten. Dat is geheel afhankelijk van het wattage dat is aangesloten op de stekkerdoos. Ik heb zelf meegemaakt dat ik te veel wattage weg trok op een stekkerdoos, en dat de schakelaar niet meer terug kon doordat deze te heet was geworden. Zelfs niet meer na het afkoelen.
Het is absoluut veilig, de stroom door het controlelampje in de schakelaar is minimaal. Ook zal de schakelaar niet slijten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het gaat onweren, zou ik het uit doen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitschakelen heeft weinig zin, de aardedraad blijft verbonden en kan bij een nabije blikseminslag nog steeds voor schade zorgen. Bovendien is de contactafstand in de schakelaar klein genoeg om bij bliksem een vonkoverslag te geven.