Kan je een 20V/6A-voeding op een 19,5V/4,62A-laptop gebruiken?

Bij een laptop zat een 19,5V/4,62 voeding. Die voeding is zoek. Bij een 19V/6A-voeding loopt de accu niet leeg, maar laadt ie ook niet op. Kan het kwaad een 20V/6A-laptop voeding op de 19,5V/4,62A-laptop te proberen?

Het scheelt maar een halve volt. Eerder heb ik bijv. een 5V-voeding gebruikt op een apparaatje die 4,5V nodig heeft. Dat ging ook goed.

Een moderne laptop heeft wel marges en beveiliging tegen een lichte overspanning, toch?

Toegevoegd na 39 minuten:
Er staat ook nog '120W' op de 20V voeding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Absoluut. Die halve volt mag je niet eens 'overspanning' noemen. Zo precies zijn die voedingen nou ook weer niet afgeregeld.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het erop gewaagd.
De laptop zegt: "The AC power adapter wattage and type cannot be determined. The battery may not charge. The system will adjust the performance to match the power available.
Please connect a 65W AC adapter or greater for best system performance.
(..)
Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility.
Press F5 to run onboard diagnostics".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 20V voeding is trouwens 120W, zie ik nu staan met kleine lettertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De accu heeft 0%. Als de stekker van de externe voeding eruit wordt getrokken, gaat de laptop binnen zo'n 1,5 seconden uit.
escape
12 jaar geleden
120 Watt geloof ik niks van. Dan zou er 6 ampere kunnen lopen door dat dunne draadje.
Ik denk dat er wat anders mis is met je laptop/accu.
Je kunt het proberen, maar het zal waarschijnlijk niet werken: de elektronica die het laden van de accu bestuurt bevindt zich in de laptop.
Het niet laden van de accu is waarschijnlijk te wijten aan een defect in de accu of in de laadelektronica, de halve volt verschil tussen de verdwenen 19,5 V en de 19 V voeding zal niet het verschil in werking verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ook 1,38A teveel.
En 55W teveel.
En dus 0,5V teveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laptop regelt zelf hoeveel stroom (A) hij wil afnemen, mits de spanning (V) hoog genoeg is om te werken.
De lader heeft een vaste spanning, de maximale stroom die hij kan leveren staat ook op het typeplaatje vermeld.
Een voeding van 20 V - 6 A kan dus maximaal 20 x 6 = 120 W leveren, maar in de praktijk zal de laptop minder stroom vragen, afhankelijk of de laptop aan of uit staat en of de accu wil laden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch werkt het inderdaad helaas niet... :(
(Net getest.)
Gelukkig hebben ze in Hongkong relatief goedkope vervangende kopieën.