Ben ik 'vrij' in het kiezen van het vermogen van een omvormer zodra ik deze aansluit op een accu (ipv. zonnepanelen)?

L.S.,

Ik ben op zoek naar een autonome zonnepanelen systeem met omvormer (zodat 12 of 24V vd accu wordt omgezet naar 220-240V).

Zonder accu dient het vermogen vd omvormer ongeveer (of iets minder) te zijn dan het totale Wp vd zonnepanelen.

Maar mijn vraag is: Als ik de omvormer aansluit op de accu dien ik dan nog steeds rekening te houden met het totale Wp van de zonnepanelen?
Of ben ik dan 'vrij' in het kiezen van de omvormer? (Zolang het maar voldoet aan de voltage van de accu).

Ik heb op internet suf gezocht, maar telkens wordt er alleen maar vanuit gegaan dat de omvormer direct wordt aangesloten op de zonnepanelen (eigenlijk laadregelaar) ipv. op de accu.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kunt best een omvormer gebruiken met een hoger vermogen, alleen zal je de accu's sneller leegtrekken dan de zonnepanelen ze kunnen bijladen als je dat vermogen ook werkelijk continu trekt.
Bij lagere belasting heb je geen probleem en een goede omvormer gebruikt zelf weinig vermogen als je hem niet of nauwelijks belast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal even het hele context toelichten: Het betreft voor een vakantiehuisje, de ene moment zal ik 3000 Wh tegelijk verbruiken en de andere moment dagenlang (of zelfs een week) niets. Vandaar dat ik een omvormer wil met een hoger vermogen (waarbij ik het niet erg vindt dat de accu van bijv. 200AH snel leeg getrokken wordt). Is het dan geen probleem om bijv. zonnepanelen van totaal 1000Wp te nemen (met een accu van 200AH) en dat ik een omvormer op aansluit die 3500W kan leveren? Is deze (weliswaar kromme) combinatie mogelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een 200 Ah accu van 12 V heb je maximaal 2400 Wh beschikbaar. Als je dan 3000 W aansluit (niet Wh!) is de accu in drie kwartier leeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is grootste probleem bij het opwekken van stroom; je het niet echt bruikbaar in normale hoeveelheden opslaan.