Als je een foto maakt met een spiegelreflexcamera, dan wordt de achtergrond toch wazig als je dat instelt? (zie beschrijving)

Als je bijv. een foto van een vlinder maakt op een bloem, en je stelt wat in dan maakt hij de achtergrond toch wazig en de vlinder zelf heel scherp? Zo ja, is dat met alle spiegelreflexcamera's, en dan met welke? Zo nee, met welke camera's maakt hij de achtergrond dan wel wazig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.hhmmm.....veel te laat om nog iets nuttigs te zeggen.
Alles is al gezegd...
:)

Het beste antwoord

Dat heeft eigenlijk niet zo zeer met een spiegelreflexcamera te maken, maar meer met de instelling van het diafragma. Dat heet scherpte / diepte regeling.
Je kan zelf bepalen wat je scherp wil hebben op de foto en wat je wazig wil hebben. Maar je kan er ook voor kiezen om alles scherp te hebben. Mits je onderwerp niet al te ver op de voorgrond zit. Het is net als met je ogen. Als je je vinger vlak voor je ogen houdt en je kijkt daar naar dan is alles er omheen ook automatisch vaag. En andersom. Als je je op de achtergrond concentreert dan is je vinger vaag. Alleen je ogen doen dat heel erg snel en bijna automatisch. Een simpele camera heeft maar één stand voor de lens en die pakt een soort van gemiddelde waarbij zoveel mogelijk automatisch scherp is, mits het maar niet te dichtbij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn veel camera's die dit kunnen.

Als je iets op de voorgrond scherp wil hebben en de achtergrond onscherp, dan heb je een grote diafragma opening nodig.
Maar dit hangt ook samen met de sluitertijd. (Check mijn linkjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je beschrijft, heet een "kleine scherptediepte". Dat heet zo omdat het gebied dat scherp is als het ware heel "ondiep" is.

Fotograferen met een kleine scherptediepte is niet voorbehouden aan spiegelreflexcamera’s. Je krijgt namelijk een kleine scherptediepte wanneer je een groot diafragma instelt.

Dat betekent dat je dit effect kunt bereiken met ELKE camera waarbij je zelf het diafragma kunt instellen.

Bij de meeste camera’s moet je dan een keuzeknop op A zetten; de A staat voor Aperture, en dat is het Engelse woord voor diafragma.

Toegevoegd na 2 minuten:

Opmerking 1:
Diafragmagetallen werken "omgekeerd": een groot getal betekent een klein diafragma. Dus als je een diafragma van 16 instelt, heb je een klein diafragma, en als je een diafragma van 2,8 instelt, heb je een groot diafragma. Met 16 staat dus alles scherp op de foto, met 2,8 alleen de vlinder.

Opmerking 2:
Bij een groot diafragma (klein getal) staat alleen de vlinder scherp op de foto. De achtergrond wordt onscherp - maar de voorgrond ook! Dus ook takjes of blaadjes die dichter bij de camera zijn dan de vlinder, worden dan onscherp.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een automatische stand kan je de 'sport'-stand nemen. Deze wil namelijk altijd de snelste sluitertijd, dus zal de diafragma altijd zo groot mogelijk zijn.
Maar er zijn nog andere zaken waarmee je de scherptediepte kunt bepalen en regelen.
Zoals de andere antwoorden al aangeven is het de kleine scherptediepte die jij zoekt. Kan je instellen door je diafragma heel open te maken.
Maar er zijn nog andere dingen die je helpen om een kleine scherptediepte te krijgen:
- Door heel dicht op je onderwerp te gaan zitten
- Door de achtergrond verder te plaatsen van het onderwerp af
- Door de lens in te zoomen
- Door een camera met grotere sensor te nemen (zoals een SLR).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
- Door een zoomlens te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan werd ik altijd weer gecorrigeerd: een telelens (telezoomlens).
Alleen een zoomlens is nog geen tele, maar kan ook groothoek zijn (18-55mm) Daarom zeg ik ook door de lens IN te zoomen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in!
Het hangt er ook wel vanaf van welke afstand je de foto van de vlinder maakt, met een grotere brandpuntsafstand (langere lens) kun je een foto nemen terwijl je verder van de vlinder af zit. Je gebruikt dan bijvoorbeeld een 130 of een 180mm macro objectief.

Het effect met een uitgesmeerde achtergrond wordt dan sterker, vaak wordt dan een niet al te groot diafragma (opening in de lens) gebruikt om de complete vlinder nog wel scherp te krijgen, want bij dat soort foto's is de scherptediepte eerder te klein dan te groot.

Toegevoegd na 1 uur:
Strikt genomen is de scherptediepte gelijk voor een groothoek of teleobjectief, maar dat gaat over de afstand langs de as camera object waar je een scherpe afbeelding hebt, maar doordat je veel minder achtergrond fotografeert met een telelens en het vergrotende effect van het objectief zie je bij een teleobjectief alleen nog maar een uitgesmeerde egale achtergrond achter de vlinder en als je dichterbij de vlinder zit met een groothoekobjectief, dan zie je een groter stuk van de ruimte achter de vlinder nog redelijk herkenbaar. Meestal is dat niet fraai, maar het wordt wel gebruikt om een dier of plant in zijn omgeving te plaatsen.
In de bron kun je goed zien wat ik bedoel.