Hoe sluit LED's op 230V aan?

Ik heb al een schema gemaakt maar ik kom echter niet uit hoe ik na het plaatsen van een bruggelijkrichter moet bepalen hoeveel Ohm de weerstand wordt en hoeveel Farad de condensator.

Ik wil met 21 LED's een verlichte kubus maken. De kleur is warm wit en de LED's zijn 3.3V en 20 mA.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jou opzet is erg gevaarlijk. Het kan wel als je het netjes berekent, maar in de praktijk betekent het wel dat de hele schakeling met het lichtnet is verbonden en dus absoluut niet aanraakveilig is. Voor één led is dat nog wel op te lossen, voor 21 is dat voor een leek of amateur niet te doen. Gebruik dus een adapter zoals j4ck1nth3b0x voorstelt. Ze zijn tegenwoordig een stuk lichter en kleiner te krijg dan vroeger, die moet je ergens weg kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een adapter kan ik niet aansluiten op een dimmer als het goed is. Een transformator+gelijkrichter wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een eletronisch geschakelde adaptor kun je niet dimmen(zoals de voeding van een laptop) huis-tuin-keuken adaptors zijn prima te dimmen...

Het beste antwoord

Voor een voeding verwijs ik je naar het plaatje wat ik bijgevoegd heb, jouw schema is wat kort door de bocht er mist een trafo en met een voltage regulator alleen heb je niet genoeg vermogen aan de secundaire kant, je kunt ook gewoon een adaptor kopen van 15V/1A

Ik hoop dat mijn ASCII art een beetje goed doorkomt, wat ik bedacht hebt is een 3 x 7 array gebruik makend van precies 21 LEDs.

|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----| R = 270 ohm 1/4W
+ | - |

-|>|- = LED (3.3V / 20mA)
-/\/\/- = Weerstand (270 Ohm / kwart Watt)

Elke 270 ohm weerstand dissipeert 108 mW
Ik denk dat een 1/4W weerstand prima werkt, anders 1/2 Watt
Alle weerstanden samen dissiperen zo 756 mW
Alles lichtgevende diodes dissiperen zo 1386 mW
Het totale vermogen bedraagt in dit schema 2142 mW
Deze array van Ledjes trekt in dit schema 140 mA.(bij 15V)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus voor je veilige schema.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kom je op de 270 Ohm? ik kwam op (12.6-9.9=2.7/0.02(20mA)) 135 Ohm per 3 LED's. Verdubbelt de bruggelijkrichter de weerstand misschien? ik kwam uit op 198mW (0.02x9.9). Dus een 1/4 Watt moet goed zijn. Wat betekent de 10000uF en de 1W en de 1/2W in het schema?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die 12.6V moet je niet aanhouden in je bereking, maar het uitgangs voltage en die bedraagt 15V dan kom je uit op 255 Ohm maar die bestaan niet, dus heb ik 270 Ohm gekozen omdat je niet op het max mA wilt zitten met je LEDS, zo gaan ze langer mee.... 10.000 micro Farad (kan geen mu tekenen)
1W en 1/2W is het wattage van de weerstanden. Dus 1 Ohm van 1Watt(is een grote knoeperd)
En eentje van 2,2K Ohm van een 1/2 Watt(een half Watt dus)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké deels duidelijk. De ledjes bij elkaar trekken 0.02x7= 140mA en 3.3x0.02x21=1386mW en met de weerstanden kom ik uit op 5.1^2:270= 96x7=674mW Waarom is er nog een condensator nodig en een extra weerstand van 1 ohm/1watt? Ben een beetje een leek maar probeer het te snappen.
En waarom is het uitgangsvoltage 15W?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die diodes in de gelijkrichterbrug hebben een zogenaamde doorlaat spanning van 1,1 volt dat betekent de uitgangspanning niet stabiel is(een kleine wobble op de oscilloscoop) een gelijkrichtbrug verergert dat, nou die condensator compenseert het moment dat de spanning een beetje 'inzakt' zodat je een fijne gelijkmatige (stabiele)spanning krijgt. Uitgangsvoltage is typisch voor de transformator die je gebruikt, in dit voorbeeld is dat een trafo voor 12,6Volt. Ik ben uitgegaan van 15 Volt omdat het lekker makkelijk rekent(is ook een factor van 3 net zoals die array) Je kunt ook een 10V trafo gebruiken, dan krijg je 12V(nouja, 11,7V) aan de uitgang, maar dan moet je de waarden voor de 270Ohm weerstanden weer gaan verlagen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, nu snap ik het.

Andere antwoorden (1)

Bereken het als volgt:
De 21 dioden hebben samen een spanning nodig van 21x3.3V = 69.3V (zeg maar 70V).
R moet dus 230V-70V=160V voor zijn rekening nemen. En wel bij 20mA.
Dus R=160V/20mA=8kOhm.
R dissipeert hierbij 160Vx20mA=3.2W (neem een 10W of 8W weerstand).
De frequentie van het lichtnet is dubbel gelijkgericht 100Hz.
Dus een periode van 10ms.
De totale weerstand van R + de dioden is ca. 230V/20mA = 11.5kOhm.
Neem voor de tijdconstante RC bijvoorbeeld 100ms.
Dan wordt C=100ms/11.5kOhm = ca 10uF.
Helaas vindt je die niet voor 230V. Dus laat hem voorlopig weg.
De gemiddelde spanning is nu wat lager dan 230V, maar waarschijnlijk niet erg.
Ter compensatie zou je de weerstand nog wat kunnen verlagen, maar ik zou het eerst gewoon zonder condensator en 8kOhm weerstand proberen.
Reddie