Is het gevaarlijk om meerder toestellen op 1 stopcontact aan te sluiten?

Ik heb maar 1 stopcontact in de kamer die ik nu heb.
Kan je er een beamer, pc-monitor, laptop, iPhone, iPad, bedlamp, dvd-speler, TV-settopbox, cd-speler, WIFI-router, harde schijf, Wii, .. op aansluiten? Door heel veel stekkerdozen in mekaar in te pluggen bijvoorbeeld?
De apparaten gaan niet altijd tegelijkertijd aanstaan. Volgens mij mag het niet… Maar de ene zij van wel, de andere van niet…
Kan het überhaupt kwaad om meerdere stekkerdozen in elkaar in te pluggen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om te beginnen zou ik het stopcontact (tijdelijk) vervangen voor een opbouwdoos met vier stopcontacten, zo kun je de stekkerdozen naast elkaar plaatsen i.p.v. achter elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk in je meter kast heb je een stop van 6 , 10 of 16 ! Of ?

Antwoorden (2)

Zolang als je niet meer dan 16 ampère of 3600 watt tegelijk gebruikt kan het weinig kwaad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebruik het liefst een stekkerblok met veel aansluitingen in plaats van veel stekkerblokken achter elkaar. Controleer wat de maximale stroom is die door het stekkerblok mag lopen. Goedkope stekkerblokken met dun snoer kunnen vaak slechts 6A voeren terwijl het stopcontact 16A kan leveren. Een elektrisch kacheltje heeft b.v. al 10A nodig, dun snoer kan dan al gevaarlijk warm worden. Voor de meeste andere apparaten heb je minder stroom nodig, maar als je een stekkerblok van 10A of 16A gebruikt dan zit je een stuk veiliger. De maximale stroom van een stekkerblok staat meestal op de stekker en op het blok vermeld in kleine cijfers. Voorbeeld: 16A boven een deelstreep met 250V~ eronder betekent dat het stekkerblok even "zwaar" is als het stopcontact waarop je het aansluit.
Als je toch besluit om meer blokken achter elkaar aan te sluiten gebruik dan de zwaarste eerst en steek daar ook de zwaarste gebruikers in. De stekkerblokken met de dunste en langste snoeren gebruik je voor kleine zaken als telefoonopladers of cd-speler. Losse snoeren van stekkerblokken mag je officieel nooit vastspijkeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
duidelijk en praktisch