Hoe laat ik een apparaat dat op netstroom werkt op batterijen werken?

Ik heb pc boxen en ik wil er een boombox van maken maar ik wil het op batterijen laten werken kan dit want netstroom is ac en batterij is dc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Klopt. Netstroom is AC en batterij is DC. Oftewel wisselstroom en gelijkstroom.
Om dit allemaal te kunnen uitvoeren moet je verstand hebben van electronica en een handige knutselaar zijn. Als je dat niet bent, dan kun je nu ophouden met lezen.

Zo nu zijn we onder elkaar. Het is toch wel een ingewikkelde klus. In die boxen zit een netvoeding. Die wil je niet meer gebruiken en dat komt goed uit, want het apparaat werkt eigenlijk op gelijkspannning. Alleen op welke gelijkspannning? Om dit aan de weet te komen moet je het apparaat openslopen en werkend met een universeelmeter meten water uit de voeding komt. Dat is ronduit gevaarlijk voor de niet ervaren hobbyist.
Denk daaraan. Als je geluk hebt dan werkt het ding op 12 of 18 volt. Dan weet je hoeveel batterijen je nodig hebt om de juiste spanning aan te kunnen leveren. Vaak zijn er meerdere voedingsspanningen nodig. Die kun je aftakken in je batterijpakket.
Tenslotte een waarschuwend woord: apparaten die gemaakt zijn voor netvoeding, gaan vaak niet zuinig om met energie. Dat betekent dat als je volgens bovenstaand plan je batterijen hebt aangesloten, die dingen binnen no-time leeg zijn. Dat is niet prettig voor je beurs.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb logitech z 623 dus het zijn geen lichte boxen maar ik vind het niet erg om veel batterije te gebruiken of een autobatterij is ook goed
escape
9 jaar geleden
Ik zie dat deze speakers 200 Watt RMS kunnen leveren. Dat betekent dat je 300 Watt of meer nodig hebt. Dan is een auti-accu eigenlijk de enige oplossing. Maar dan is het noodzakelijk dat het apparaat inwendig 12 volt gebruikt en geen andere spanningen nodig heeft. Ik kan informatie daarover niet vinden op het internet. Je kunt dan beter een 12-> 230 omvormer kopen en die op je accu aansluiten, dan ben je klaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, ik zou accu + omvormer doen. Maar dan wist het wel erg hobby'en, en waarschijnlijk duurder dan een box die op batterijen werkt kopen.