Hoe lang kan een koelbox van 55 watt en 12 volt op een scooter accu van 17 Ah lopen?

Met de vakantie vind ik het handig om de koelbox overal mee naartoe te kunnen nemen en ik heb hier een scooteraccu die ik daarvoor wil gebruiken. Als ik dit zelf omreken schrijf ik de formule P=U*I om tot I=P/U. Hier komt uit I=55/12=4,6 A. Dit lijkt mij toch erg veel voor zo'n klein koelboxje van 55 watt. Dat zou betekenen dat deze op een accu van 17 Ah 17/4,6=2,8 uur mee zou gaan. Klopt dit of doe ik iets fout?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij alles goed hebt berekent waar ik van uit ga.
De formules klopten.
Dan is het dat de koelbox maar 2.5 uur mee gaat.
Nooit de accu helemaal leeg laten gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij alles goed hebt berekent waar ik van uit ga.
De formules klopten.
Dan is het dat de koelbox maar 2.5 uur mee gaat.
Nooit de accu helemaal leeg laten gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mijn rekenmachine is 17/4.6=3.69 uur . Ongeveer 3 uur en 41 minuten.

Antwoorden (2)

Je berekening klopt. 4,6A is inderdaad veel, maar dat is nu eenmaal zo als je met een lage spanning werkt. Dan moet je veel stroom leveren.
Maar die 2,8 uur is wel 2,8 uur constant koelen. En dat is nooit het geval.
Koud is koud, en alleen de lekkage van warmte naar binnen hoeft te worden gecompenseerd. Of als je er iets warms in doet.
Dus, hoe lang hij op een accu blijft werken hangt er maar helemaal van af.
Uitproberen is de enige mogelijkheid.
Reddie
9 jaar geleden
De reden dat de koelbox zoveel stroom vraagt is omdat een basic koelbox functioneerd met een Peltier Element of ook wel een TEC genoemd Thermal Electric Cooler, dat zijn zuip dingen en vragen CONTINU 55 watt de tijd die je hebt om de koelbox te koelen had je berekend op 2.8 Uur maar dat zul je niet halen na amper een uur zal je accu dermate leeg zijn dat de TEC zijn werk niet meer normaal kan verrichten. Je zult dan: Of een zwaardere accu moeten hebben of anders met koel elementen werken en geen electriciteit gebruiken. Je kan namelijk de accu niet volledig leeg trekken.