Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

steeklampje halogeen 6volt 8.4 watt voor magcharger [maglite zaklantaarn] kan daar ook 12 volt in?

de originele lampjes zijn heel duur, en dit merk "vreet" lampjes, en niet alleen bij mij. laatst 3 in 1 uur, en lamp is goed, soms wel 1 maand met een lampje. Of weet iemand een voordelig adresje? 12 volt kan ik wel kopen voor 60 cent.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt! Koos Knip klopt! Beer 56, Bij mij altijd doekje gebruikt. En er wordt voorzichtig mee omgegaan. Wie weet een goedkoop adresje voor deze lampjes? [heb me al suf gegoogeld] Importeur geeft aan: dit probleem is bekend bij de Magcharger! En het ligt niet aan accu. Alles gecontroleerd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zoals KoosKnip het al zei: een hogere lampvoltage gaat ten koste van de lichtopbrengst. Het lampje zal dan maar op halve kracht branden (bij 12 Volt) omdat er slechts 6 Volt batterijspanning is.

Halogeenlampjes gaan vaak voortijdig stuk omdat het glasballonnetje met vettige aanslag vervuild is, bijvoorbeeld door het met de blote vingers aan te pakken tijdens de montage in de lamparmatuur.
Doordat de lampjes zeer heet worden tijdens het gebruik, brandt dat vet in in het glas en verminderd daardoor de afvoer van de ontwikkelde hitte. Hierdoor krijgen de lampjes het te warm en overlijden ze voortijdig.
Dus plaats een passend nieuw lampje en vermijd daarbij dat je het glazen ballonnetje aanpakt. Gebruik iets van een schoon servetje om het lampje vast te houden bij het plaatsen. 10 tegen 1 dat het lampje dan wel veel langer meegaat. Tenzij je veel gooit en stoot met je zaklantaarn, daar kunnen maar weinig lampjes tegen .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een 12 V lampje zal op halve spanning ook de helft minder stroom gebruiken. Het vermogen is dan nog maar 1/4.
Ook zal dan het lampje gelig licht geven i.p.v. wit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding