Zijn er lampen die toch stroom kosten ondanks dat ze kapot zijn?

Met lamp bedoel ik dus het lichtje wat in de fitting wordt geplaatst. Bij een gloeilamp is de stroom kring onderbroken doordat de gloeidraad gebroken is en werkt dan als een soort schakelaar. Maar zijn er ook lampjes bij welke de stroomkring niet of minder goed wordt verbroken zodat er toch nog stroom wordt verbruikt. Misschien bij led verlichting? Natuurlijk zal dat bij fabricage van de lichtjes wel worden geprobeerd te voorkomen maar lukt dat altijd?

een jaar geleden
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Een kapotte led lamp kan ingeschakeld nog wel een (heel) klein beetje stroom gebruiken.
Afhankelijk natuurlijk wat er binnenin stuk is gegaan.
TurfGraver
een jaar geleden
Ooo, en CFL (oude spaar) lampen idem.

Antwoorden (1)

Een TL lamp kan gaan flikkeren als deze kapot/defect is.
jc54
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Gebeurt dat niet door een interne reactie zodat daar eigenlijk geen stroom voor nodig is?
TurfGraver
een jaar geleden
Die past niet in een gloeilamp fitting.
Of bedoel je CFL?
Thecis
een jaar geleden
@erotisi
Je beschrijft energie creëren uit niets.
Een tl-balk doet geen Chemische reactie. Anders zou het altijd branden. Het is de fysische reactie van ionen aanslaan zodat ze licht geven bij het terugvallen van de elektronen.
Zodra een tl-balk flikkert, lukt het de starter (eigenlijk een condensator) niet om voldoende stroom te leveren om de fysische reactie te starten. Met een nieuwe starter werkt de tl-balk vaak wel.
Als de lamp flikkert, wordt er licht uitgezonden en wordt er dus energie verbruikt.