Hoe kan ik zonne-energie van iPhone oplader opslaan?

Beste techneuten,

Ik heb hier een aantal iPhone zonne-energie opladers, met een zonnepaneel maar nu heb ik geen iPhone dus wat te doen, aangezien ik meerdere paneeltjes heb. Kan ik deze zodanig uit elkaar halen en op een soort batterij aansluiten? Dus dat ik een batterij ga opladen door deze zonnepaneeltjes en zo misschien een stopcontact eraan om mijn telefoon op te laden?

10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kijk naar de maximale output van de zonnecellen. Is deze gelijk aan of iets minder dan de maximale input van je telefoon/batterij, dan kun je de Apple-connector van de kabel knippen en er een connector van je eigen telefoon/batterij aan solderen. Eventueel kun je dit met een krimpkous nog netjes afwerken. Denk er dan wel aan dat je éérst de krimpkous om de kabel doet voordat je de kabels aan elkaar soldeert. Mocht dit niet zo zijn, dan wordt het lastig. Je kunt dan eventueel nog met omvormers gaan werken, kijk voor voorbeelden op Google.

Als je echter de panelen uit elkaar haalt en aan elkaar koppelt, moet je eraan denken dat als je de panelen in serie schakelt, het amperage gelijk blijft en het voltage hoger wordt. Schakel je de panelen parallel, dan blijft het voltage gelijk en wordt het amperage hoger. Ook hier geldt weer: let op de maximale output van je zonnepaneel en maximale input van je apparaten.