heb je een IP adres via een computer zelf of de netwerk verbinding?

dus: als je 2 computers thuis hebt staan hebben die dan 2 zelfde ip-adressen?
of werkt het zo: je hebt 2 computers thuis staan ze zitten beide dezelfde netwerk verbinding dan heb je 2 dezelfde ip adressen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Da's een hele goede vraag, waar veel mensen mee worstelen.

Een computer heeft een IP-adres om hem individueel benaderbaar te maken binnen het netwerk waarin hij is opgenomen. Voor de computers in jouw huis geldt dat ze in het LAN (local area network) van je huis (niet hetzelfde als het internet) zijn opgenomen. Binnen jouw huis zijn ze individueel adresseerbaar met een IP-adres. Voor de aansluiting op het internet gebruik je een modem. Dat modem heeft ook zo'n zelfde IP-adres en heeft over het algemeen een voorziening (DHCP) waarmee hij de adressen toewijst aan de apparaten in huis. Als je nog meer apparaten hebt (spelcomputer, tv, GSM's, tablet, printer) dan krijgen ze allemaal zo'n zelfde soort IP-adres uitgereikt.
Maar, het modem heeft voor zijn ADSL/kabel verbinding nog een tweede IP-adres. Dat adres mag je niet zelf bepalen, dat wordt uitgereikt door je provider. Het modem regelt alle doorgifte van gegevens van de interne apparaten naar het internet en daarbij zet hij de IP-adressen om. Dat doet hij op een slimme manier, zodat hij het antwoord dat terugkomt vanuit internet, kan doorgeven aan het juiste interne IP-adres van het apparaat dat de opvraging deed. De PC heeft dan het idee dat hij rechtstreeks met een bepaalde website communiceert, terwijl de website niet weet welk van de apparaten in jouw huis het betreft. Hij kan alleen het adres van het modem zien.
Deze werkwijze heeft twee voordelen/redenen:
1) op deze manier hoeven de internetproviders niet voor elk apparaat ter wereld een IP-adres uit te delen. Immers, het aantal IP-adressen dat nodig is staat gelijk aan het aantal aansluitpunte of modems. En tegenwoordig hebben mensen zo veel apparaten in huis dat het al gauw een factor tien scheelt.
2) vanaf het internet zijn (door hackers en andere kwaadwillenden) jouw apparaten niet rechtstreeks benaderbaar.

Als je wilt weten welke adressen worden gebruikt, dan kun je twee dingen doen.
- open op je PC het configuratiescherm en zoek de netwerkverbindingen. Daar staat het internet LAN-adres van je computer. Je kunt ook het MS-DOS commando 'ipconfig' gebruiken.
- Vraag aan een website welk nummer hij van jou ziet. Bijvoorbeeld op WhatisMyip.com. Dan zie he het externe IP-adres, dus het adres van je modem naar de buitenwereld toe.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uitzondering: sommige modems hebben de mogelijkheid om de adressen van je interne apparaten door de internetprovider te laten bepalen. Dan heb je wel degelijk naar buiten toe verschillende adressen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord +:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus dat betekent als er een wedstrijd is en je kan maar 1x stemmen per IP-adres dat je wel kan stemmen op andere computers in het huis en die stemmen gelden ook?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die vraag is het eigenlijk waard om apart op Goeievraag gedropt te worden. Er zijn namelijk meerdere manieren in gebruik om bij te houden of er al gestemd is. De ene werkt inderdaad op basis van IP-adres, maar het grote nadeel daarvan is dat hele huishoudens en zelfs hele bedrijven worden gezien als een stemmer. Andere manieren werken op basis van cookies, met bijbehorende nadelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bedoel je ''met bijbehorende nadelen.'' ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die vraag was te verwachten, vandaar ook dat ik schreef "Die vraag is het eigenlijk waard om apart te worden ingestuurd". Maar goed, drie belangrijke nadelen van de cookie-oplossing zijn (vanuit de bouwer gezien) :
1 - cookies worden apart bewaard per browser en user. Dus als je drie verschillende browsers gebruikt kun je drie keer stemmen
2 - cookies hebben dank zij onze wetgever de schijn tegen, veel mensen weten het verschil niet tussen cookies en virussen
3 - veel mensen gooien ze regelmatig weg. Dan ben jij je stemmershistorie kwijt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke duidelijk bedankt

Andere antwoorden (4)

Het IP komt van je router, niet van je computer. Als je 2 computers in huis hebt, heb je 2 dezelfde IP adressen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klopt niet, want het externe IP-adres komt van het modem of de gecombineerde modem-router. De router verzorgt via de DHCP-server de interne IP-adressen, die altijd verschillen. Maar naar buiten toe heb je wel hetzelfde IP-adres, en dat bedoel je ook. Dus ik geef toch een plusje.
Neen. Achter jouw router heeft elke device een eigen uniek IP nummer, anders ontstaat er een IP conflict en wil geen van de twee nog goed communiceren.
Jouw router deelt binnen jouw huis de nummers uit, en zorgt dat iedereen een eigen uniek nummer krijgt. Zo krijg je in huis meestal nummer met 192.168.1.x of 192.168.0.x vooraan.
Standaard krijg je een range van 256 nummers ter beschikking waarvan de 0 en de 255 voor het systeem voorbehouden zijn.
Alle nummers van 192.168.0.1 tot 192.168.254 zijn voor jou om te gebruiken.
Alleen, je buren krijgen die nummers nooit te zien.
Jouw router krijgt namelijk aan zijn buitenkant -die op het internet aangesloten is- een IP nummer van jullie provider. Via dat nummer (op te vragen met www.whatismyip.com ) stuurt hij dan jullie vragen naar buiten toe. Antwoorden die doorkomen gaat hij doorgegeven aan het interne IP adres wat de vraag stelde. Een router "routeert" de vragen en de antwoorden van zijn ene kant naar zijn andere kant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het komt van je router want ook als je een local minecraft server heb en je wilt bijv. naar een vriend toe en je neemt je laptop mee dan zal je server het ook niet doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke apparaat in een netwerk dient een uniek adres te hebben.
Net als elke huis in Nederland een uniek adres dient te hebben.
De reden hier achter is dat als je een brief of een pakketje wil sturen, dan moet je daar een uniek adres opzetten. Anders komt het niet aan.
Dit is hoe het werkt tot de voordeur. Nu zijn er bedrijven die hebben een interne postkamer en daar wordt de post weer gesplitst en op kamer nummer en personen gesorteerd en intern krijgt die post weer interne codes en adressen. En ook hier dient elke kamer een uniek adres te hebben.
Om het weer terug te brengen naar netwerkadressen. Elke computer heeft een uniek IP nummer, maar sommige computers staan direct aan het internet verbonden. En sommige computers krijgen hun berichtje/pakketjes via een interne verdeelkastje (laten wij het een router of modem noemen). En dat verdeelkastje kent de interne nummering van de computers en weet wie om welke informatie heeft gevraagd.
Dit verdeelkastje is zo slim, dat het ook interne informatie binnen het huis of bedrijf laat. Er zijn interne netwerken waar zelfs printers aparte adressen hebben. Maar die printers krijgen alleen berichten/opdrachten van lokale computers en niet van de externe computers.

Ik hoop dat dit verhaal antwoord geeft op de vraag.