zekering klapt eruit als lamp stuk gaat, is dat normaal?

Het is mij nu 2 keer in ongeveer 2 maanden met 2 verschillende lampen gebeurt. Zo in ene hoor en zie ik een vonk en klapt de zekering eruit. Als ik dan naar de meterkast ga en de zekering omhaal gaat hij gewoon weer aan. Als ik dan even rondkijk zie ik dat er een lampje stuk is. De ene keer was het een gloeilamp en de andere keer een GU-10 lamp.

Toen ik nog thuis woonde waar we nog een oude stoppenkast hadden (zonder schakelaars) hadden we hier nooit last van. In dit huis hebben we een stoppenkast met schakelaars. Het is niet elke keer dat als er een lamp stuk gaat dat de zekering eruit klapt, maar het is nu 2 keer in redelijk korte tijd.

Heeft iemand hier ook wel eens mee te maken gehad, en zoja waar komt het door? Het is wel beide keren de zelfde groep alleen zijn het 2 verschillende lampen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (2)

Ik heb iets soortgelijks gehad . Er bleek toen iets in de stoppenkast kapot te zijn. Ik zou dus even navragen bij je energieleverancier hoe dit opgelost kan worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vraag dus of er eens in je stoppenkast gekeken kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen als de stop niet meer gereset kan worden moet je de meterkast laten nakijken, anders zal het je nodeloos kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stoppenkast is jouw verantwoordelijkheid, je moet een elektricien daar ev. naar laten kijken. Je energieleverancier gaat alleen over de kabel van buiten t/m de verzegelde hoofdstop en de meter. Daarna is het jouw zaak.
Waarschijnlijk is er niks mis met je stoppenkast. Als je verder geen problemen hebt zou ik er niets aan doen.
Het is toeval, het gebeurt als bij het doorbranden van de lamp de gloeidraad tussen de aansluitdraden in de lamp valt. Een kort stukje gloeidraad heeft een veel lagere weerstand dan de hele lengte en zal dus veel meer stroom trekken. Dat kleine stukje zal dan ook doorbranden en een vonk geven maar de gevoelige zekeringautomaat schakelt ook af. Een automaat is veel sneller dan een oude draaistop, dus daarom had je daar vroeger minder last van.