Is het mogelijk een rolstoel op te laden tijdens het rijden, bijvoorbeeld met een dynamo of zonnepanelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Met een dynamo zou alleen werken als je hem zelf aandrijft: als je hem op het wiel zet zal hij meer energie kosten dan dat hij aan stroom oplevert. Met zonnecellen kan werken, maar omdat je maar een klein oppervlak kunt gebruiken is de opbrengst maar minimaal. Voor beide oplossingen geldt: veel te weinig opbrengst om zinvol te zijn....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet u soms dan wel een zinvolle manier om een rolstoel op te laden tijdens het rijden?
Alvast bedankt voor uw antwoord :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er IS geen zinvolle manier, anders zou die allang toegepast worden. Als ik het uitgevonden zou hebben dan was ik nu waarschijnlijk multimiljonair! :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je heel goedkoop tweedehands een paar vierkante meter zonnepaneel op de kop kunt tikken en zelf een constructie fabriceert waar je ze op monteert, dan kan het wat worden. Maar dat is een heel gedoe.
Ervan uitgaande dat een rolstoel zo'n 250 watt verbruikt, heb je anderhalf tot twee vierkante meter aan panelen nodig. En zonlicht (!).
Conclusie, die aansluit bij wat KoosKnip zegt: het loont waarschijnlijk niet de moeite. Tenzij je het leuk vindt wanneer je rolstoel eruit gaat zien als de NUON Solar Nuna 5, die in 2013 meedeed met een race. Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nuon_Solar_Team
Wanneer het je erom te doen is om de actieradius te verbeteren, dan is de meest kansrijke methode om een klein aggregaat aan je stoel toe te voegen. Dat wordt vaker gedaan: ook veel dieseltreinen en sommige auto's werken zo. Met een verbrandingsmotor en een dynamo wordt stroom opgewekt om de accu op te laden.
Het voordeel is dat je met een tankje benzine of diesel een enorme hoeveelheid energie meeneemt, veel meer dan er in een accu van dezelfde afmetingen kan worden bewaard.
Is ook een keer door TopGear uitgeprobeerd. Het resultaat was niet fraai om te zien en reed niet hard, maar had wel een grote actieradius. The Hammerhead Eagle iThrust 1.
Als je dit in een rolstoel variant bouwt, kan het best wat worden.