Waarom is krachtstroom zoveel duurder?

Hallo,

Ik heb thuis een inductieplaat en een doorstroomboiler (450w).

Zover ik weet (ik ben hier een newbie in ) heb ik hier krachtstroom voor nodig. Wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen is dat dit belachelijk duurder is. Normaal betaal je €17,- (Stedin provincie Utrecht). Alleen omdat ik krachtstroom heb betaal ik gewoon €87,50 p/m ! Wat €70 duurder is per maand. Ik vind dit echt belachelijk. Dat er zoveel verschil in zit.

Als ik dit echter laat omzetten naar normaal stroom (3x 25 amp i.p.v 3x35) zijn hier wel kosten aan verbonden. Ik wil dan echter weten of mijn inductieplaat en doorstroomboiler nog wel werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste apparaten kunnen ook op 2 x 230 volt werken, mijn inductieplaat werkt daar op, informeer eens bij een goed installateur.

Antwoorden (3)

De prijsverhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door het vastrecht, het z.g. 'capaciteitstarief'. Dat bedrag loopt snel op met de grootte van aansluiting en is onafhankelijk van je verbruik. Van dat bedrag zeggen de elektroboeren dat ze hun netwerk onderhouden. Aan dat bedrag is niets te doen, alle leveranciers brengen het in rekening. Voor apparatuur die op krachtstroom moet werken, heb je echt krachtstroom nodig. Knoeien met fasen en afzekeren onder de gewenste waarde geeft problemen en levert gevaarlijke situaties op. De verzekering keert geen schades uit bij dit soort geknoei.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt een advies voor de installatie mee, bij aanschaf van de plaat, dat advies geeft aan wat veilig is en of je wel of geen krachtstroom nodig hebt, ga daar niet zelf een variatie op verzinnen. Ik heb zelf ook een inductieplaat, met krachtstroom, wat veel sneller het voedsel bereidt, dan gas, waardoor de kosten uiteindelijk toch lager worden in verhouding met gas. Plus, prima antwoord.
Krachtstroom is op zich niet duurder, de aansluit en andere kosten tot een afgezekerde capaciteit zijn bij een standaardaansluiting precies even hoogbij een aansluiting van > 1*6 of 3*25of1*80 Amp als je echter naar een hogere afgezekerde waarde gaat zoals in jouw geval betaal je direkt al veel meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor 35 ampere zijn dikkere stroomkabels nodig, dan voor 25 ampere.
Ook heb je zwaardere veiligheidseisen en diploma's nodig voor krachtstroom, dan voor 220 V.

Voor 220 V mag de energie bedrijf elke monteur sturen om er aan te werken. Maar voor krachtstroom mogen ze alleen de mensen inzetten welke met krachtstroom mogen werken. En soms kan het beteken dat ze standaard met minimaal 2 personen dienen te werken.