Is het waar wat de televisieverkoper beweerde?

Het viel mij in de winkel op dat een 50hz lcd televisie een beter beeld vertoonde dan een 600hz plasma televisie.

Volgens de verkoper komt dat door de hoeveelheid licht in de winkel. De gemiddelde huiskamer is een stuk donkerder en dan geeft de plasma televisie een veel beter beeld. Waar of niet waar?

En hij beweerde dat ik geen 50hz televisie moet kopen, omdat het beeld me dan minder zou bevallen dan de grote ouderwetse dikke 100hz televisie die ik thuis heb staan. Waar of niet waar?

Beide televisies hadden overigens dezelfde prijs en waren van hetzelfde formaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
paulus811
12 jaar geleden
voor wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag, neem ik aan.

Het beste antwoord

Behalve dat die 600 HZ min of meer een verkooppraatje is lijkt me dat een TV die slechter is in de winkel ook.... slechter is thuis.
Misschien ziet door het lichtniveau thuis de plasma TV er thuis een ietsiepietsie beter uit als in de winkel, maar.... als die andere TV al beter oogt in de winkel, dan zal hij het ook beter doen thuis.

Qua Hz, ofwel de snelheid waarmee elk beeldje individueel mee getoond wordt, missen wij mensen trouwens überhaupt de hardware tussen onze oren om boven de 50Hz veel verschil te zien. Negen van de tien mensen zien boven de 30Hz al geen verschil meer, 1 op de 100 zal wellicht net tot 40 Hz komen en voor 600Hz moet je echt supergrover heten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle TV-programma's in Europa worden uitgezonden in 50 Hz. Alle TV's ontvangen dus 50 beelden per seconde. Dankzij de huidige technologie kunnen we nu extra beelden tussendoor genereren voor een vloeiend geheel.

Sommige TV's zetten de kijker op het verkeerde been door hetzelfde beeld 10 keer of vaker te herhalen of door hetzelfde beeld te herhalen dat iedere keer net iets anders is, waardoor het beeld bijvoorbeeld steeds donkerder wordt. Sommige TV's voegen zelfs gewoon een zwart beeld toe.

Al deze methoden zijn foefjes die fabrikanten gebruiken om te kunnen zeggen dat hun TV's hoge Hz-waarden hebben. In sommige gevallen gaat dit tot wel 600 Hz. Sommige beelden van een normale TV-uitzending hebben echter last van ruis. Dit betekent dat hetzelfde beeld meerdere keren wordt herhaald, wat de ruis alleen maar versterkt.

Waar u dus echt op moet letten, is het aantal unieke nieuwe beelden per seconde – in combinatie met Image Blur Reduction, de technologie die elk beeld opschoont om het scherper te maken. Bekijk onderstaande tabel voor een duidelijker overzicht van de verschillende beschikbare opties.

En dan te bedenken dat dit door Sony zelf geschreven is, die weten ook wel dat 600Hz niet goed is (panasonic e.a).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je niet gek maken door die hertzen, ik heb ook een hele mooie(lees dure) LED tv gekocht, en moest bijna alle opties die het beeld zouden verbeteren uit moeten schakelen(van 400Hz -> 100Hz was één zo'n optie) omdat films kijken eruit zag alsof ik goede-tijden slechte-tijden zat te kijken, dit zogenaamde soap effect haalt je helemaal uit de film, bovendien ben ik nog steeds van mening dat mijn oude Loewe TV nog steeds het beste plaatje heeft en die is 50Hz...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichtopbrengst heeft (bijna) niets met het aantal beelden per seconde te maken.
Verschil tussen plasma en (LED)-LCD is dat plasma pixels zelf licht uitstralen en LCD afhankelijk is van licht dat door de LCD scherm wordt door gestraald.
Je kan je voorstellen dat wanneer de technieken beter worden om achtergrondverlichting feller te krijgen, plasma dat op een gegeven moment niet meer bij kan houden.
100Hz is gewoon rustiger voor je ogen omdat 50 Hz aan de grens zit aan wat je optisch kan waarneem als knipperen. Wanneer je recht naar een scherm kijkt is er niets aan de hand maar kijk je langs een scherm af met je ooghoeken, zal je zeker het knipperen niet ontgaan!

Dit zorgt wel dat het beeld minder rustig is dan met hogere frequenties.

Ik zei 'bijna' omdat je je voor kan stellen dat als het aantal beelden per seconden stijgt, het voor bepaalde schermen niet meer mogelijk is dit bij te benen. De LCD kristallen zijn dan te traag. Ik ga ervan uit dat dit in de huidige techniek (nog) geen rol speelt.

200Hz en meer (dubbel) is weer om 3D in 100Hz mogelijk te maken. 120Hz en 240Hz waarden zijn weer afgeleid van de NTSC systemen (Amerikaans) waar ze met een 60Hz lichtnet werken.
ronaldP
12 jaar geleden
lcd tv of plasma reageren niet op 50 of 100 of 200 hz.
de scanning van dit type werken anders als de beeldbuis van de oude tv''s.als zodanig zie je ook geen flikkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Heb je (gedeeltelijk) gelijk in: de verbetering zit hem erin dat de beelden worden afgewisseld met een hogere frequentie. Hierdoor krijg je een meer vloeiende beweging en minder image blur. De 'refresh rate'is echter wel degelijk afgeleid van de lichtnetfrequentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiteraard, het zaakje moet wel in de pas blijven lopen met het videosignaal,dus de synchro is dus nog steeds 50 hertz en 16 khz