Waarom mag ik voor een weertstand wel de gemiddelde weerstand uitrekenen maar voor een lampje niet?

voor natuurkunde moest ik de weerstand voor een lampje en een weerstandje bepalen bij verschillende spanningen. bij het lampje werd hij steeds hoger en bij het weerstandje bleef hij ongeveer gelijk.
Hoe komt dit en waarom mag ik het gemiddelde niet van het lampje uitrekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Het gemiddelde van het lampje is volgens mij al de gemiddelde weerstand. Je vraag over de weerstand zelf kan ik helaas niet beantwoorden. Misschien heb je hier iets aan? (zie link)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag een gemiddelde uitrekenen bij metingen onder gelijke omstandigheden. Dat doe je normaliter omdat metingen niet oneindig nauwkeurig zijn, en je dan de meetfouten uitmiddelt.
Ook bij de metingen aan de weerstand heeft dat geen zin. Alleen kun je aan de individuele metingen zien dat de weerstand gelijk blijft bij verschillende spanningen.
De weerstand van het lampje is anders bij verschillende spanningen. En wel omdat bij die verschillende spanningen de temperatuur van de gloeidraad anders is. En een hogere temperatuur betekent bij een gloeidraad een hogere weerstand.
Bij een lamp heeft het geen zin om over DE weerstand te spreken.
De belangrijkste weerstand is de weerstand als je de lamp aansluit op de nominale (normale) spanning, omdat je dan zijn energieverbruik weet.
Eventueel is ook de weerstand bij hele lage spanning interessant, omdat je dan beseft dat de stroom bij het inschakelen beduidend hoger is dan bij de normale brandtemperatuur.
Reddie
10 jaar geleden
Het lampje wordt veel warmer en dat beïnvloedt de weerstand.
De gemiddelde weerstand zegt niets. Wel de weerstand bij verschillende stromen.