Wat gebeurt er als er een gaatje in een halogeenlamp komt?

Als er in het halogeenlampje zelf een gaatje komt, wat gebeurt er dan? (Er komt dan lucht bij)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dan gaat het gloeidraadje direct stuk zodra de lamp aangeschakeld wodt. Het halogeen gas zorgt er nl voor dat het gloeidraadje niet verbrand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gloeidraad van een gloeilamp verbrand niet omdat er in de lamp geen zuurstof aanwezig is. Dat kan je doen door de lamp vacuum te trekken zoals de traditionele lampen of je kan er een bepaald gas voor gebruiken. Zo ook bij de halogeeenlamp. Daar gebruikt men een inert gas voor (20bar) waar men een en beetje halogeen of broom aan toe voegt.
Wanneer er nu een gaatje in het glas komt dan komt er lucht in de lamp en dan zal de gloeidraad doorbranden onder invloed van de zuurstof.
Het halogeen wordt toegevoegd om te vermijden dat de gloeidraad niet verdampt( wat iets anders is dan verbranden.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Halogeen (jodium) zorgt er voor dat de metaaldamp van de gloeidraad zich verbindt met het jodium. (wolfraam jodide)
Bij hoge temperatuur blijft de wolfraam zo in de lamp en zal niet op de binnenkant van het glas neerslaan. Als de lamp wordt uitgeschakeld is de gloeidraad eerder afgekoeld dan het glas, de wolfraam zal daarom weer op de gloeidraad neerslaan als de wolfraamjodide splitst door de temperatuurverlaging. Daarom is de ballon van een halogeenlamp ook altijd klein zodat de binnenkant van het (kwarts-)glas zeer hoge temperaturen bereikt.
Reddie
10 jaar geleden
@koosknip , voor zover ik weet is het Broom, geen Jodium.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is het inerte gas dat het verdampen van de gloeidraad zoveel mogelijk tegenhoud en inderdaad zorgt het halogeen of broom dat er een zelfherstellende aktie is van de gloeidraad.
Waarom dat het lampje zo klein is omdat dit de enigste manier is om het lampje sterk genoeg te maken voor de grote druk van 20 bar, in combinatie met het kwartsglas