Waarom is bij mijn rekenmachine 'on/C' hetzelfde als de knopjes '4' en '9' tegelijk indrukken?

Ik kwam er laatst bij toeval achter dat als ik knopjes '4' en '9' tegelijk indruk, dat hetzelfde doet als 'on/C', dus dat je rekenmachine aangaat of je laatste calculatie verwijdert. Het is trouwens een erg simpele rekenmachine met het logo van een bepaald bedrijf erop, ik weet dus niet of wat voor merk het is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt aan de bedrading van het toetsenbord. Die bestaat uit horizontale en verticale verbindingen. De processor in je rekenmachine zet achtereenvolgend spanning op de horizontale draden, en kijkt vervolgens op welke verticale draden de spanning terecht komt.
Meerdere toetsen tegelijk indrukken geeft dan (onbedoelde) neveneffekten.
Reddie