Hoe komt het dat mijn waterkoker spontaan aanslaat?

Deze waterkoker kost 8,50 bij de blokker, geen geld dus. Ik heb hem al een aantal weken en hoorde wel eens het knopje afslaan. Besteede er geen aandacht aan. Nu kwam mijn partner vanochtend de keuken in en brande het lichtje alsof die water aan het koken was, alleen was die al helemaal droog gekookt+warm!! Hoe kan het dat dit knopje automatisch aangaat? Je moet hem namelijk naar beneden klikken om aan te gaan. Staat dit onder spanning? Heeft iemand een technische verklaring hiervoor? Komt dit vaker voor? Ik gooi de koker zowiezo weg + stekker eruit gehaald. Maar ik kan nu niet meer slapen omdat ik mij ongerust maak hoe dit zomaar kan..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Het is voor de lezers hier een beetje gokken, want wij zien (nog) geen afbeelding. Is het deze waterkoker (momenteel voor € 10 de goedkoopste van Blokker): http://www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en-tafelen/waterkoker/best-budget-waterkoker-1-7-liter-wit ?

Veel (en wellicht alle) waterkokers hebben een automatische afslag die reageert op het vormen van zgn. “stoom” (eigenlijk betreft het de hete mist van hele kleine waterdruppeltjes) als het water is gaan koken.

Als de waterkoker door een of andere technische oorzaak, of een vergissing van de mens, zonder water toch “AAN” is komen te staan, of als hij nog niet "uit" staat, terwijl het water al wel uitgeschonken is, zal dus de automatische afslag niet kunnen werken.
Hetzelfde kan spelen als de waterkoker met water erin met het deksel open weggezet is. Dan zal er (bij sommige merken of modellen) niet genoeg “stoom” bij de sensor komen, omdat de stoom gemakkelijk vervliegt met het deksel omhoog.

Misschien is het hoorbaar kokende water soms voor u of uw huisgenoten al het moment geweest om de waterkoker van zijn voetstuk te gaan pakken, en is de automatische afslag een enkele keer weleens niet gebeurd geweest. Als je hem dan leeg weer terugzet, gaat het verwarmingselement opnieuw warmte maken maar dan kan hij niet meer automatisch afslaan.
Zoiets zou misschien ook gedeeltelijk kunnen verklaren dat u soms het knopje al eens hebt horen afslaan, althans: het kan alleen afslaan als het op een of andere manier nog aan was.

Maar het kan ook zijn dat het ding inderdaad defect is. Dan heeft u hopelijk nog garantie.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je niet de stekker er uit haalt, dan altijd met de hand even controleren of het knopje op uit staat.