Hoe kan het dat bij meten van spanning in een stopcontact in beide ingangen spanning wordt gemeten?

Dit is het geval in een van onze kamers, waarbij alle elektrische apparaten het niet meer doen. Is spontaan gebeurd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (2)

Eén van die apparaten heeft sluiting gemaakt. Alle apparaten van het net af doen en één voor één er weer inpluggen. Hoor je knal, dan is dat apparaat kapot!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stopcontacten in de kamer zijn niet meer verbonden met de nuldraad vanuit de meterkast.
Als er dan in één van die stopcontacten een apparaat is aangesloten dan verbindt dat apparaat de fasedraad met de niet-aangesloten nuldraad van de andere stopcontacten, dus meet je met een spanningzoeker spanning op beide gaten van die stopcontacten.
Waarschijnlijk is er ergens tussen de meterkast en die kamer een blauwe draad in de lasklem niet goed aangesloten zodat de verbinding daar verbroken is.
Zoiets kan gebeuren als er onzorgvuldig een nieuwe plafondlamp op de centraaldoos in de kamer gemonteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mag nog niet stemmen maar dit is het correcte antwoord. Ter aanvulling : op de losse blauwe draad staat spanning omdat die door een apparaat met de bruine draad verbonden is bijvoorbeeld een lamp.