Kan ik met een 5,2V lader een 5V apparaat opladen?

Ik heb laatst een iPad gekocht en hier zat de nieuwe 12 watt lader bij (5,2V, 2,4A). Nu is de oplader bij mijn telefoon 5 watt ( 5V, 1A). Als ik mijn telefoon wil opladen kan ik dan gewoon de ipad lader gebruiken ondanks de hogere spanning?
Ik weet dat het niet uitmaakt dat de ipad lader meer ampère heeft omdat de telefoon niet meer dan 1 ampère vraagt. Maar hoe zit het dan met de spanning (volt)?

(Ik wil de ipad lader gebruiken omdat ik de komende maanden in de VS zit voor stage. Ik heb 1 adapter om van een Amerikaans stopcontact een Nederland stopcontact te maken en die gebruik ik meestal voor mijn laptop. De ipad stekker is Amerikaans en ik zou daarvoor dus niet de adapter hoeven gebruiken als ik weet dat het kan)

Toegevoegd na 7 minuten:
Beide opladers zijn USB laders

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Er zitten altijd marges aan verbonden en ik dacht dat dit 5% a 10% was (boven en onder).

Dus 5,0V + 10% = 5,5V.
5,2V is kleiner dan 5,5 V dus het kan geen kwaad.

Wel zal de iPad langer over de laadcyclus doen omdat deze minder energie krijgt in dezelfde tijdspanne vanwege het verminderde aantal Ampere's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

is dit gewoon via een usb oplader? dan kan het wel;)