Wat voor weerstand (hoeveel ohm) moet ik zetten tussen een lamp van 6 volt en een batterij van 9 volt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel watt is die lamp?
Aan de hand daarvan kunnen we de weerstand voor je berekenen.

Antwoorden (2)

Eerst lampje aansluiten op 6volt, dan de stroom meten(bv 10mA), daarna bereken
U=IxR dus 3=0,010xR of R=3:0,010= 300ohm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt af van het vermogen van de lamp. Je moet met de weerstand 3 V wegwerken, met de wet van Ohm kun je de weerstand berekenen. Stel dat de lamp 1 Watt is, dan zal hij bij 6 V dus 1/6 A trekken, dat is 166 mA. Volgens de wet van Ohm moet de weerstand dan 3/0,166=18 ohm zijn. Bedenk dat het vermogen dat de weerstand moet verwerken in dit geval de helft van het vermogen van de lamp moet zijn, je moet dus een 1/2 W weerstand van 18 ohm gebruiken.
Gebruikte formules: vermogen = spanning x stroom (Watt = Volt x Ampère)
Wet van Ohm: spanning = weerstand x stroom (Volt = Ohm x Ampère)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar zie je dan het aantal watt? dat zie ik niet op het lampje staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het aantal W er niet opstaat, dan staat het aantal mA erop. Het aantal Watt krijg je door vermenigvuldiging van stroom en spanning: 6 V bij 200 mA geeft bijvoorbeeld 1200 mW = 1,2 W.
Als er geen W of mA op staat dan moet je met een metertje de stroom meten.
Voor LED geldt trouwens een iets ander verhaal, een LED-lampje voor 6 V is eigenlijk een 2 V lampje met een ingebouwde voorschakelweerstand om de resterende 4 V weg te werken. Bepaal dan de stroom bij 6 V en bereken de weerstand om de resterende 3 V weg te werken. De waarde is bij LED niet heel kritisch, je mag rustig 25% afwijken van de berekende waarde.