Hoe herken ik verschillende diodes?

Ik heb ooit op een rommelmarkt een hele bak met diodes gekocht (waarschijnlijk uit de jaren 80 oid).

Sommigen staat wel iets op (nr oid), sommigen een kleur.
Is er een site waarop dit alles staat?

Hoe kan ik achterhalen wat voor diode het is (type) / hoe kan ik achterhalen wat de kleuren betekenen etc?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Diodes zijn te onderscheiden door de kleurcodering of identificatie(component/identificatie nummer)

Precieze uitleg over hoe deze nummering, en kleurcodering in z’n werk gaat kun je hier vinden: http://www.tpub.com/neets/book7/24k.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

meten kan ook,met een meter met diodestand een germaniumdiode geeft een doorlaadspanning van 0.2volt,silicium geeft 0.6volt.
als het glazen buisjes zijn,kijk dan eens goed als je een kontaktveertje ziet is het puntkontaktdiode hetgeen betekent lage spanning lage stroom.