Kun je tegelijkertijd slapen en wakker zijn?

Ik heb dit wel eens gelezen, dat iemand slaapt, maar toch alles kan waarnemen. Je bent als het ware wakker terwijl je slaapt. Kan dit echt? En als dat kan, hoe werkt dat dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan.

Slapen en wakker zijn zijn geen twee tegengestelde dingen. Het is dus niet zo dat je ofwel slaapt, ofwel wakker bent.

Verschillende hersendelen kunnen op verschillende momenten in slaap vallen, en op verschillende momenten wakker worden. Daardoor is het mogelijk dat een deel van de hersenen al in slaap is, terwijl een ander deel nog wakker is. Of andersom: een deel van de hersenen is al wakker geworden, terwijl een ander deel nog slaapt.

Vooral rond het inslapen en rond het ontwaken komt dit voor. Bij de meeste mensen zijn de tijdverschillen zo klein dat ze er niets van merken, maar bij anderen zijn de tijdverschillen behoorlijk groot. Ook kan de volgorde waarmee de verschillende hersendelen in slaap vallen of wakker worden verschillen van persoon tot persoon.

Eén van de mogelijke gevolgen daarvan is de slaapverlamming. Je bent dan al helemaal wakker (in de zin van: bij bewustzijn), maar de hersendelen die je spieren aansturen slapen nog, dus je spieren zijn verlamd. Voor je gevoel ben je dus klaarwakker, maar ben je niet in staat je te bewegen. Als je niet weet hoe dit komt kun je daar flink van in paniek raken.

Een ander mogelijk gevolg is dat je rare dingen ziet of hoort. Normaal gesproken worden onze waarnemingen niet direct verwerkt, maar vindt er eerst een controle plaats of iets wel logisch is. Als je op dit moment een schaduw in je ooghoek ziet, zul je kijken of de kat misschien door het huis loopt, of iets van dien aard. Je zult niet op het idee komen dat er een spaghettimonster door de kamer vliegt.

In werkelijkheid zou het idee van het vliegende spaghettimonster best even kunnen ontstaan, maar het wordt direct weggedrukt door een filter dat in je hersenen is ingebouwd. Als je aan het inslapen bent en dat filter slaapt al terwijl de rest nog wakker is, zul je het ineens wél heel logisch vinden dat er een spaghettimonster rondvliegt, en zul je wellicht bang worden voor dat monster.

Vanzelfsprekend zijn vele paranormale verhalen ontstaan door dit verschil in tijdstip van inslapen en wakker worden.

Je kunt het zelf testen. Het rekengedeelte van de hersenen wordt vrij laat wakker. Probeer eens direct na het wakkerworden 234-58 uit te rekenen. Normaal gesproken lukt dat best, maar als je net wakker bent zal het je niet lukken: jouw "rekenmodule" slaapt nog. Probeer het tien minuten later nog eens, en je zult zien dat het dan wel lukt.

Samenvattend: ja, je kunt wakker zijn terwijl je slaapt.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ja je kan wakker zijn terwijl je bijvoorbeeld droomt. Dit heet lucide dromen. Hierbij kan je volledig je droom besturen en als je hier goed in bent iedereen in je droom. Je weet dat je droomt op dat moment dus je bent alle controle en je kan ook zo weer wakker worden.
Dit vergt wel tijd om te leren. Ik heb het een tijdje gedaan en bij mij duurde het 2 weken totdat ik besefte dat ik droomde en me droom licht kon besturen.

Als je hierover wat youtube filmpjes kijkt zie je hoe je dit kan leren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje :)
Het is een kwestie wat je verstaat onder slaap en wakker zijn.
Mijn definitie is dat wakker zijn een hogere bewustzijn toestand is als als je slaapt.
Dus per mijn definitie is het mogelijk.

Maar je kunt wel diep of licht slapen. En als je licht slaapt, dan ben nog bewust van je omgeving en zul je redelijk veel waarnemen wat er gebeurt in de werkelijkheid. Maar dit zal je vermengen met dromen en je zult niet actief de werkelijkheid kunnen veranderen. Wakker mensen zullen wel de werkelijkheid kunnen veranderen.

Als je wakker bent, dan kun je een appel verplaatsen en praten met mensen.
Als je slaapt, dan denk je dat de appel kunt verplaatsen en dat je kunt praten mensen, maar als wakker wordt, dan ligt de appel nog steeds op zijn plaats en hebben de andere mensen je niet gehoord.

Slaapwandelen is omgekeerd, je praat met mensen, maar als je wakkere mensen terug praten, dan reageer je daar niet op. Ook zijn slaapwandelaars zeer verbaast dat dat appel verplaatst is.

Het is mogelijk dat een slapende mens zich bewuster is van zijn omgeving dan iemand die klaar wakker is, maar dat zijn uitzonderingen en extreme situaties.