Hoe werkt de automatische platenspeler die ook verschillende singletjes ( vinyl) kan wisselen ?

Zoals in de video van Cornershop op youtube. De singletjes ( kleine vinyl grammofoonplaatjes) worden automatisch gewisseld maar ik heb zo'n apparaat wel eens gezien maar nooit zien spelen. Hoe werkt dat ? Heeft iemand hier zo'n ding gebruikt ?

www.youtube.com/watch?v=dxfV16NIDDc

Toegevoegd na 1 dag:
filmpje was al weer veranderd , hier staat hij nog een keer.

www.youtube.com/watch?v=Nw41Ag_9icO

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
6.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een leuk gezellig filmpje.
ik heb goeie zin gekregen.

Het beste antwoord

ik heb er 1.
je legt de plaatjes op de spindel en een schuif systeem met 2 lipjes laat steeds een plaatje vallen en de rest mag niet vallen door het andere lipje. voor een groot gat is een andere spindel. een dikke. en voor lps een dunne staaf met ook lipjes er in.
dan moet de platen recht houder ook gebruikt worden.
dat is de extra arm.

Toegevoegd na 15 minuten:
ik heb hem erbij gepakt. ik zie nu dat ik ooit sommige singeltjes apart heb gestopt omdat die te dik zijn of te dun.
die die werken niet dan. het werkt dus niet altijd goed.
ik vind zelfs een lijst met niet werkende plaatjes van heel lang geleden.
vandaag ga ik plaatjes draaien.
goeie vraag.
1+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk Gerrit ! En ik vind het echt leuk dat er iemand is die zo'n platenwisselaar heeft.
Ik was inderdaad benieuwd naar die extra arm . +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er was ooit een fabel dat de plaatjes kunnen beschadigen door dit systeem. maar dat is niet waar. het label ligt hoger dan de groeven. dus de groeven raken elkaar niet. maar wel kunnen ze gaan slippen en dan jengelen ze. dat komt weer goed met een stukje plakband erop plakken. of een stikkertje
AWM
13 jaar geleden
@Pruts: Om die reden hadden die singeltjes vaak ribbeltjes aan de buitenrand van het etiket.

Andere antwoorden (1)

Het werkt inderdaad met een as die in het midden van de draaitafel zit en deze bedient een nokkenssysteem met een soort wipwapfunctie, zodat er inderdaad maar een plaat kan passeren, de bovenarm op de platen zorgt zowel voor voldoende druk op de niet draaiende platen als detectie of de platen al "" op " zijn.
Het hangt van het systeem af-er zijn meerdere merken
met onderling verschillende systemen- of de dikte van de plaat kritisch is.
Destijds verkocht ik oa. Realistic (TANDY) wisselaars (ongeveer 36 jaar geleden )die niet erg kritisch waren op de dikte van de plaat.
Ik meen dat ook DUAL een platenwisselaar had.
Wat echter wel een punt van zorg was, was de hoge naalddruk , mede vanwege het keramisch element, die niet erg goed lage tonen weergaf.
De vaak ingebouwde versterker en luidsprekers sloten echter goed aan op de eigenschappen van dit keramisch element.
Ook was het systeem van de pickuparm weinig verfijnd, de arm zakte bijna met valsnelheid, het was dus maar goed dat lage tonen niet goed doorgegeven werden.
Dit alles leidde er toe dat de platen een beperkte levensduur hadden, daarom werd dit systeem afgeschaft.
Ik begrijp het gebruik uit nostalgische overwegingen, de platen worden dus niet zozeer beschadigd door het automatisch transportsysteem maar door de hoge naalddruk en (vaak)een sferische saffiernaald.
Dus zit er niet altijd een diamantnaald in.
Deze saffiernaald slijt snel en krijgt scherpe zijkanten. Deze werken steeds meer als een soort frees en slijten de golvingen in de plaat uit, ongeveer als een rivier dat met een zachte bedding doet ( de Grand Canyon is daarvan een karikaturistisch voorbeeld).
Waarom toch dit lange verhaal na het goede antwoord van prutseinstein: draai zo min mogelijk platen die je lief zijn met de platenwisselaar, ze gaan iedere keer een stukje slechter klinken.
Ze "vreten "dus wel degelijk platen!!