Ik heb een passieve buitenantenne gekocht om de ontvangst van mij Digitenne te verbeteren, maar nu staat deze (voelbaar) onder stroom, is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De passieve antenne is verbonden met de antenne-ingang van jouw decoder of TV met CI-module.
De 220 V voeding van jouw TV kán capacitief een beetje voelbare spanning op metalen delen van de antenne opleveren.
Als je de TV of de decoder op een geaard stopcontact aansluit dan moet het effect verdwijnen.
Ook kan het omdraaien van de stekker in het stopcontact helpen.
De 5 V voeding die een actieve antenne nodig heeft is te laag om voelbaar te zijn.
Het kan overigens weinig kwaad dat je de spanning kan voelen, je gaat tenslotte niet op je dak zitten om de antenne aan te raken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor een nóg beter ontvangst resultaat kun je overigens beter een actieve buitenantenne kopen, die wordt via de antennekabel met 5 V gevoed vanuit de decoder of met een z.g. power inserter tussen aansluitkabel en TV-ingang.
Op de afbeelding een voorbeeld van zo'n antenne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Volgens mij is dit vele malen effectiever. Onderdukt storingen uit ongewenste richtingen en veel hogere gain:
http://www.hebasat.nl/digitenne/antennes/dvb-t-richtantenne.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n richtantenne is natuurlijk heel aardig als alle zenders in de zelfde richting liggen.
Helaas is dat niet altijd het geval, elke cluster (of boeket zoals ze ook genoemd worden) wordt op een bepaald kanaal vanaf een zender uitgezonden.
Niet elke mast zendt alle clusters uit.
escape
12 jaar geleden
Huh? Ik dacht dat elke zender de volledige regio-mux uitzond. Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien moet je er rekening mee houden dat DVB-T signaal verticaal gepolariseerd wordt uitgezonden, je moet voor optimale versterking de Yagi-antenne 90 graden draaien!
escape
12 jaar geleden
Uiteraard, maar daar is niets op tegen. Je kunt zelfs een ouderwetse UHF antenne gebruiken, als je hem maar vertikaal plaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, heb ik ook weer wat geleerd, inderdaad zenden in Nederland alle zenders alle clusters uit, alleen het zendvermogen kan verschillen.
Ik was er van uitgegaan dat het verschil in ontvangststerkte van de diverse UHF-kanalen te wijten was aan verschillende zenderlocaties, maar volgens het overzicht van Wikipedia is daar een verklaring voor gevonden.
Mooi overzicht trouwens om de precieze richting te bepalen, de coördinaten van de diverse zenders staan er bij!
http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T-frequenties
escape
12 jaar geleden
Mooie tabel! Die 40 Kilowatter op 300
meter in Smilde zal echt gemist worden...
Je voelt waarschijnlijk een spanninkje als met je hand erover wrijft. Dat is een restspanning van je decoder die via de mantel van de coaxkabel wordt overgedragen op je antenne. Dat kan geen kwaad. Eigenlijk zou de decoder geaard moeten worden, maar aangezien er geen randaarde stekker aanzit is dat niet simpel als je geen knutselaar bent.
12 jaar geleden
Je kan proberen de stekker om te draaien. Kijk als dat dan minder is of weg is. Overigens kan het niet echt kwaad, maar kietelt aardig.