Hoe heet zo'n lamp waarmee je teksten op de grond kan projecteren?

Toegevoegd na 1 dag:
en waar kan je dat kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Een beamer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Projector. ? Laser ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen lasers zijn in staat met een hologramdopje een tekst scherp op elke afstand op de muur te projecteren.
Deze teksten kun je zelf niet veranderen, anders dan door het dopje te verwisselen.

Een beamer kan wel teksten projecteren maar daar heb je ook een computer of een andere signaalbron voor nodig. Het bereik van een beamer is beperkt, dat geldt ook voor de scherpte van de tekst.

In de showwereld heb je beamshow apparatuur welke soms plaatjes met teksten kunnen projecteren, dit zijn geen beamers maar lichteffectapparaten waarmee je ook de kleur kunt veranderen.

Daar zijn hele krachtige types bij die een metaaldamplamp gebruiken, net als veel beamers hebben. Ze bundelen echter veel sterker dan beamers en kunnen zodoende grotere afstanden overbruggen.

Als je laser gebruikt, gebruik dan een GROENE laser, deze is bij hetzelfde uitgangsvermogen 20X zo fel als een rode, 10X zo fel als een blauwe (455nM ) en 200X zo fel als een purperen (405nM) laser.

Pas met ELK type laser op dat je de geconcentreerde bundel of de weerspiegeling (bijvoorbeeld van het raam) niet in je ogen krijgt, dit lijdt direct tot oogschade en mogelijk blindheid.

Zelfs bij 1-5 mW lasers moet je nooit in de (directe reflectie van de) straal kijken, ook niet op grotere afstand.

Met een hologramdopje erop breekt de straal in vele zwakkere stralen op maar ook dan moet je op korte afstand niet in het laserlicht kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een theaterlamp met dubbele lens en de mogelijkheid om een (glas-)gobo te plaatsen.
Meestal wordt zo'n spot kortweg "snijder" genoemd omdat er ook met metalen schuifmessen een scherp afgekaderde bundel mee geproduceerd kan worden.
In theaters hebben ze vaak genoeg spots om er ook 1 voor tekstprojectie te gebruiken, voor winkels bestaan eenvoudigere lichtere versies.

Toegevoegd na 3 minuten:
De tekst staat dan op de gobo, dat is meestal een glazen plaatje met een dia-afbeelding met een afmeting van 8x8 cm.