Wat zijn de verschillen tussen tv-ontvangst via een kabelaar als Ziggo en bedrijven als KPN?

Bedrijven als KPN en Tele2 doen het niet via de kabel. Hoe gaat dat dan wel? Is er ook kwaliteitsverschil in beeldkwaliteit, kwaliteit van afstandsbedieningen, coördinatie tussen afstandsbedieningen en televisies, enz.?

6 jaar geleden
2.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Kpn doet het gewoon via de telefoonlijn. De afstandsbediening is gewoon het zelfde.
LeonardN
6 jaar geleden
De afstandsbedieningen van verschillende decoders zijn anders, de werking kan ook anders zijn. Als je geen extra afstandsbieding hebt omdat je de decoder in je TV gebruikt is het sowieso de meest optimale situatie.

Antwoorden (1)

KPN en Tele2 leveren je internet, telefoon en tv via DSL wat vroeger de telefoonlijn was. Er zit verschil in
-maximale internetsnelheid; kabel=400/40 DSL=100/10
-decoders, volgens mij bij DSL enkel geleverde, bij kabel kan je kiezen en...
-mogelijkheid tot CI+ module* kabel=ja DSL=nee

De beeldkwaliteit is gelijkwaardig zover ik begrepen heb, en de afstandsbedieningen zijn per decoder verschillend, naast dat je dus bij CI+ geen extra AB nodig hebt.

*geen decoder nodig, of beter gezegd je maakt gebruik van de decoder in je TV als deze aanwezig is zodat je de AB van de TV kan gebruiken. Check eerst even of je TV een DVB-C tuner heeft en Ziggo-gecertificeerd is. (meeste tv's na 2012 geloof ik).
-------
Kortweg als je met een afstandsbediening tv wil kijken heb je nodig:
-Kabelabonnement
-TV met CI+ en DVB-C tuner (Ziggo gecertificeerd)
-CI+ Module
SimonV merkt terecht op dat je natuurlijk ook kan kiezen voor analoge TV via de kabel, dan heb je in het geheel geen decoder nodig. Gezien je vorige vraag nam ik echter aan dat je enkel geïnteresseerd was in digitaal.
Ziggo levert ook haar eigen Mediabox in bruikleen.
----
"DSL of Digital Subscriber Line is een digitale datacommunicatietechniek die een relatief hoge datasnelheid mogelijk maakt over een twisted-pair-koperdraadverbinding. In het algemeen wordt voor deze verbinding een normale telefoonkabel gebruikt, die van de telefoon(wijk)centrale naar de gebruiker loopt."
---- bijvoeging tekst
Waar nog wat verschillen in zitten zijn wat randzaken als uitzending gemist, specifieke zenders en/of zenderpakketten die je bij de een wel kan krijgen en de ander niet. Formule1 is dacht ik enkel te zien via Ziggo. Zo heeft KPN ook weer specifieke zenders en weer andere "uitzendinggemist"-diensten of weer andere VOD-aanbiedingen.
Toegevoegd op 17 maart 2018 12:48: tekst
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Zonder tuner kun je een Ziggo Mediabox in bruikleen krijgen. Voor analoge tv heb je helemaal geen tuner nodig.
LeonardN
6 jaar geleden
Klopt helemaal, zal het even bijvoegen. Gezien de andere vorige vraag van de vrager echter heb ik analoog even helemaal weggelaten.
Utrecht
6 jaar geleden
Bedenk wel dat Ziggo de analoge TV gaat uitfaseren. Dus binnen een paar jaar is er geen analoge TV meer beschikbaar via de kabel.
LeonardN
6 jaar geleden
:D
Dat is dus de reden waarom corzijlstra deze vragen stelt. Hij ziet aankomen dat analoge tv eruit gaat, en laat zich nu informeren over digitale televisie. https://www.startpagina.nl/v/elektronica/televisies/vraag/642499/verandert-ziggo-analoog-tv-ontvangst/
SimonV
6 jaar geleden
Hij krijgt gratis een decoder van Ziggo, dus op zich niets aan de hand.