Wie kan mij de aansluiting van wantcontact doos weergeven?

Combinatie serie twee lichtpunten met stopcontact

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je vraag is niet echt duidelijk.
Maar als je wilt weten welk draad in welk gaatje moet dan maakt het niet uit. Het is namelijk wisselstroom (als je tenminste een normale 230V wandcontactdoos bedoeld) en die wisselt continu van spanning over de twee draadjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij wisselstroom is de ene draad bruin (fase). Hierop staat de wisselspanning. De andere, blauwe, draad is de nul. Hier staat normaliter geen spanning op. De wisselspannig op de fase wisselt tussen +230V en -230V.
bedoel je een serie schakelaar met wandcontactdoos
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruin en blauw op de 2 polen (even opletten op de bruine staat 220volt je kan een oplazer krijgen) blauw=neutraal en 0 volt je mag ze wisselen geen probleem
geel/groen op de aarde c.q. randaarde c.q. beveiligingscontact dat is de buitenkant dus.

heb je oude bedradind dan groen en rood op de 2 polen en grijs op de aarde (buitenkant contact)

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zit niet op te letten het betreft een serieschakeling met 2 lampen dan word het:

De bruine draad op de aanwezige verbinding tussen de schakelaar en de wandcontactdoos (WCD)

(op de schakelaar staat doorgaans een letter P of het is met een rood iets aangegeven)

De Blauwe op de andere WCD pool die leeg is.

De 2 zwarte op de schakelaars deze heeft 2 contacten over die niet rood zijn en geen letter P bevatten

Geel/groen op de aarde buitenkant WCD