Is het mogelijk om bijv. laptop of een smartphone/GSM aan te sluiten op een 24 volt netspanning?

Stel je voor als ik op de camping (waar een autonome zonnepaneelsysteem zit met 24 volt, dus 2 panelen, 2x 12 volts accu's zonder omvormer) een laptoplader op aan wil sluiten terwijl er op deze lader staat: input 240 volt, output 16,5 volt. Betekent dit dat er persé 240 volt in moet of mag het ook minder zijn (zolang het maar 16,5 volt of meer is)? Datzelfde heb ik ook met andere laders.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat gaat niet omdat de adapter een wisselspanning nodig heeft van 230 tot 240 volt. De accu's van het zonnepaneelsysteem geven gelijkspanning. Er zijn twee opties.
1e optie: Je neemt een omvormer die in de vrachtwagens gebruikt worden om 24 volt naar 230-240 volt omzet en sluit daar de adapter van je laptop op aan.
2e optie: Je zoekt in een automaterialenhandel naar een omvormer die de 24 volt meteen omzet naar 18,5 volt voor je laptop. De 2e optie is de voordeligste in stroomgebruik omdat er dan geen warmteverlies optreed wat ook energie kost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorrie maar 18,5 moet 16,5 zijn

Antwoorden (1)

Het is niet mogelijk om direct de adapter van de laptop op de 24 volt spanning van het zonnepaneelsysteem aan te sluiten.
Zulke adapters werken met een wisselspanning tussen de 100 en 240 volt.
Die accu's geven samen 24 volt gelijkspanning dus daar werkt zo'n adapter niet op.
Er zijn twee opties :
1e Je zoekt een adapter die ook in een vrachtwagen gebruikt word en die 24-28 volt gelijkspanning omzet in een 230-240 volt wisselspanning, en sluit daar de adapter van de laptop op aan.
2e Je neemt een adapter die 24-28 volt gelijkspanning direct omzet in 16,5 volt gelijkspanning en sluit daar de laptop op aan.
De 2e optie is het voordeligst in energiegebruik daar er weinig energie in wordt omgezet, warmte geeft ook energieverlies.