Bestaat er een soort van Ethernet hub?

Ik wil graag een Smart TV op zolder zetten maar ons WIFI bereik gaat niet zo ver. Nu heb ik al een Ethernet kabel naar de zolder getrokken voor de TV, maar ik wil natuurlijk ook internet op mijn PS3 en iMac die daar staan. Nu was mijn vraag of er een soort ethernet hub bestaat waar je één ethernet kabel insteekt en die dan een draadloos WIFI signaal uitzendt. Bestaat zoiets? Zo ja, waar kan ik die vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je kunt een extra router met WiFi aan je netwerk toevoegen. Zorg bij deze extra router dan wel voor dat de DHCP functie uit staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je nodig hebt is een wifi accespoint. (een soort draadloze router zonder routerfuncties) dat doet letterlijk wat je vraagt: het zendt een wifisignaal uit waardoor je via dat draadloos netwerk 'in contact komt' met het netwerk van de kabel.

Als je met een kabel kan werken (altijd stabieler dan een draadloos signaal) kan je gebruiken van een netwerkswitch (altijd beter dan een hub) en de verschillende apparaten aansluiten met de kabel.

Gebruik zeker geen wifi repeaters of dergelijke! Die zijn voor situaties waarin je geen kabel kan doortrekken en dat laatste kan jij wel! Wifirepeaters versterken namelijk wel het signaal maar hebben 1 groot nadeel: de snelheid is sterk vertraagd als je met zo'n wifirepeater verbinding maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welk merk kan je me aanbevelen? Ik heb nu een Airport Extreme van Apple. Ik weet niet of dat iets uitmaakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteraard is netwerkapparatuur meer dan een merk alleen. Maar om toch rechtstreeks op je vraag te beantwoorden: mijn voorkeur wat netwerkapparatuur betreft gaat uit naar Netgear en D-link.
Ja. Die noem je switches volgens mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal!
Ik zou zeker kiezen voor een Accesspoint zoals Daki aanraadt. Een switch werkt hier niet wat die zendt geen draadloos signaal uit. Een accesspoint heeft een veel grotere kans van slagen dan een wifi repeater of extender in deze situatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welk merk kan je me aanbevelen? Ik heb nu een Airport Extreme van Apple. Ik weet niet of dat iets uitmaakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zich maakt het niet uit welk accesspoint je met een kabel aan de Airport Extreme verbindt. Eigenlijk hebben alle merken van netwerkapparatuur wel een Accesspoint in de productlijn opgenomen. Welk merk je kiest is grotendeels een persoonlijke keus. Een aantal merken die ik je kan aanraden zijn Cisco/Linksys, Netgear, D-Link en TP-Link (niet dat andere merken niet goed zijn maar dit is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen). Let bij het kopen van een Accesspoint er wel op dat er duidelijk bij staat dat het ook daadwerkelijk een Accesspoint is. Zo zijn er ook Bridges die er erg veel op lijken maar de andere kant op werken. Waar je ook op moet letten is dat wanneer je van plan bent om zware taken (mediastreamen en games bijvoorbeeld) uit te voeren, je een accesspoint met een redelijke (theoretische) snelheid kiest.