Wat is de waarde van deze weerstand?

Het gaat om deze weerstand. Ik zou deze gebruiken om de led-verlichting van mijn dashboard en tellerplaten te vervangen. Dit op zich is geen enkel probleem om te doen, alleen zijn de lessen met de codaties van weerstanden al lang in de mist van mijn geheugen verdwenen. :-)

Alvast bedankt

Toegevoegd na 2 minuten:
En deze weerstand ook aub :p

Toegevoegd na 30 minuten:
Het lijkt mij dat mijn vraag niet echt duidelijk is aan de reacties te zien :p

Ik heb deze weerstand niet in mijn bezit, ik heb deze foto van een post over het veranderen van de verlichting.
Ik kan deze weerstand dus niet uitmeten :p

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Multimeter? :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even de multimeter op ohm zetten en meten. (meten is weten)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurcodering_voor_elektronica
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan hem niet uitmeten aangezien ik ze niet in mijn bezit heb ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kleuren van de ringen zijn niet zo goed te onderscheiden maar als het zwart bruin blauw is dan is dat 1 MegaOhm met een tolerantie van 0.25% (laatste ring blauw)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja is wat ik ook dacht aanvankelijk, ik heb hiervoor een site gebruikt met een soort rekenmachine op. Het is inderdaad echt niet goed te onderscheiden welke ring eerst komt. Maar is 1 MegaOhm niet wat veel om van batterij spanning naar een LED te gaan?

Het beste antwoord

Je hoeft geen andere weerstanden te gebruiken als je de oude LEDs vervangt door een andere kleur. De brandspanning van verschillend gekleurde LEDs is laag t.o.v. de 12 V voeding, de stroom zal nauwelijks veranderen.

Een aparte voorschakelweerstand is wel nodig als je een gloeilampje vervangt door een LED. De meeste LEDs branden prima op 25 mA, om de 10 V overspanning weg te werken heb je dus een weerstand van ongeveer 250 ohm nodig. De waarde is helemaal niet kritisch: ook 150, 180, 220, 270, 330 en 390 ohm zullen prima voldoen.
Als er meer LEDs in serie geschakeld staan dan kun je beter een iets lagere waarde kiezen. Gewoon proberen en kijken of je voldoende helderheid hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens lijken de weerstanden op de foto de waarde 560 ohm te hebben, de LED zal op 12 V dan iets minder dan 20 mA trekken. Het verschil in helderheid tussen 20 en 25 mA is nauwelijks waarneembaar.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wel even meten of de stroom door de LEDs niet hoger wordt dan ongeveer 40 mA, dat is meestal het maximum dat een gewone 5 mm LED kan hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De andere antwoorden waren zeker ook nuttig, maar aan dit antwoord heb ik zeker het meeste aangezien het perfect aansluit bij het project dat ik wil gaan doen. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar de formule is 'zij bracht rozen op Gerts graf bij vies grijs weer'. Dat ziet er dus zo uit:

Z = Zwart, waarde = 0
B = Bruin, waarde= 1
R = Rood, waarde= 2
o = Oranje, waarde=3
Ge = Geel, waarde= 4
Gr = Groen, waarde=5
B = Blauw, waarde=6
V = Violet, waarde = 7
Grauw = grijs, waarde = 8
W = wit, waarde = 9

Uitkomst is in Ohm.

Toegevoegd na 9 minuten:
Maar je kan beter even zeggen wat je wilt lijkt me. Ik vermoed dat je ledlampjes wil plaatsen in een auto die vervolgens storing geeft omdat hij denkt dat de lamp kapot is?
Dat moet je gewoon even uitrekenen. Het opgenomen vermogen van de led is te verwaarlozen, dus moet je een weerstand plaatsen die het stroomverbruik van het originele lampje evenaart.
Dus, bij een 5 watt lampje:
Lampje is 5 Watt
Spanning is 12 Volt
Stroom is 5/12 = 0,4 Amp.
Weerstand is spanning/stroom
Dat is 12/0,4 = 30 Ohm
Wel een pittige weerstand gebruiken in het geval van vijf wat, anders brandt hij er uit. Geen idee hoeveel (milli)watt lampjes uit je dashboard zijn, maar jij wel denk ik. de formule gewoon even aanpassen met het wattage van je interieurverlichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey al erg bedankt voor je antwoord. Het is dus de bedoeling om de leds van achter mijn middenconsole te vervangen door een andere kleur en de SMD's op mijn tellerplaten ook te vervangen door een andere kleur. De SMD's zijn geen probleem, die kan ik gewoon los solderen en vervangen. Wel is er volgens het artikel dat ik gebruik een probleem met de leds achter mijn middenconsole. dus ik zou een weerstand nodig hebben die het verschil van batterij spanning/stroom naar led spanning/stroom kan overbruggen. Of zou het ook mogelijk zijn van daar een 12V led in te steken? Hoe dan ook ga ik eerst uitmeten hoeveel spanning en stroom er nu juist op de huidige led staat en daar ook op verder gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan er gewoon 12 volt leds in steken. Overbruggen met een weerstand doe je als je bijvoorbeeld je achterlichten vervangt door led. Omdat er dan bijna geen stroom meer doorheen loopt, denkt de computer van een wat modernere auto dat je lamp stuk is en komt met een melding. Om dat te voorkomen soldeer je er een weerstand over. Voor je interieur is dat niet nodig.
Let op, een led heeft een + en een - kant. Doet hij het niet, moet je hem dus even omdraaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze op de foto is 1000ohm je kan beter het advies van WillemVee overnemen die geeft het juiste antwoord!