hoe werkt een 3d printer precies?

zie voor voorbeeld:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/409630/3D-printer-bouwpakket-Velleman-K8200

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar heb ik toevallig een paar maanden geleden een lezing (met demo) over gevolgd. Er zijn verschillende soorten 3d printers, maar het principe is als volgt:

Je hebt een stof (dat is vaak een vloeistof of een poeder) in een bak. In die bak ligt een 'tafelblad' dat op en neer kan bewegen. Boven dat blad hangt de printerkop. In de computer zit het ontwerp dat geprint moet worden. Dat kan bijvoorbeeld gemaakt zijn met een CAD-programma, maar het kan ook een scan zijn van een bestaand voorwerp (of zelfs een bestaande persoon, zag ik).

Het printen gaat net zoals de vroegere regelprinters: de print wordt laagje voor laagje opgebouwd. Stel dat je een kommetje wilt printen. Het blad staat zo hoog in de bak, dat er maar een heel klein laagje poeder of vloeistof op ligt. De printerkop 'tekent' in die stof een schijfje: de bodem van het bakje. Tijdens de beweging laat de kop het substraat stollen (ik weet niet meer of dat met licht/warmte ging of met iets anders).
Dan zakt de plaat een minuscuul stukje, zodat het geprinte deel weer nét ondergedompeld is. Dan tekent de kop een cirkel langs/op de buitenrand van de bodem. Dan zakt de plaat weer een stukje... enzovoort.
Het leuke is, dat je zo bijvoorbeeld 100 kommetjes in één keer kunt printen, want terwijl hij ergens met het middenstuk van het eerste kommetje bezig is, kan hij al aan de bodem van het volgende kommetje beginnen.
Je moet even anders gaan denken, maar als je het je goed voorstelt, zie je ineens hoe je aan het eind een hele stapel kommetjes uit zo'n apparaat haalt... zonder dat ze aan elkaar zitten! Je moet alleen even het overtollige substraat eraf blazen of schudden.

Nu is een kommetje heel simpel, maar hier zie je een siervoorwerpje dat ik mee kreeg na de lezing (foto, net gemaakt, zoals je ziet, vond de poes het ook interessant).

Ik zag ook foto's van een bn'er die ze voor de gelegenheid hadden gescand en levensgroot geprint hadden in... chocola!

De mogelijkheden zijn eindeloos, ook op het medische vlak.