wordt een soldeerbout oud?

Ik heb een paar soldeerbouten in een machine gebouwd, maar het lijkt wel of deze minder warm worden dan een jaar geleden. Is het mogelijk dat soldeerbout "oud" worden en minder warmte produceren. Naar schatting hebben de bouten zo'n 150 uur gemaakt. Het zijn Weller SP40 bouten (40W).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een soldeerbout heeft een elektrisch verwarmingselement. Deze verouderen niet. Door corrosie kan de stift wel minder warm worden. Je zou de corrosie kunnen verwijderen en de ruimte kunnen vullen met warmtegeleidende pasta, die bij computerswinkels te koop is. Het rendement van een verwarmingselement is in principe 100 %. Dit betekent dat alle opgenomen elektrische energie wordt omgezet in warmte. Als een verbruiksmeter aangeeft dat de bout 40 Watt verbruikt, geeft het verwarmingselement ook 40 Watt warmte af, behalve als je een slechte verbinding hebt in een stekker of zo, zodat de stekker warm wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de bout altijd 40 Watt aan warmte produceert, en je stelt dat door corrosie de stift minder (dan 40 Watt) aan warmte afgeeft... waar blijft het verschil dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De schacht van de bout, waar het verwarmingselement in zit, wordt warm. Die warmte wordt afgegeven aan de lucht, aan het handvat en aan de stift. Als de verbinding tussen de schacht en de stift slecht is / isoleert door corrosie, zal er in verhouding minder warmte naar de stift gaan en meer worden afgegeven aan de lucht en aan het handvat. Opgeteld wordt er nog steeds precies 40 Watt afgegeven.

Andere antwoorden (1)

De weerstand zal wel geen last hebben van ouderdom.
Eerst de voedingsspanning controleren en als die ok is dan is het de soldeerstift die geoxideerd is. Eens grondig opschuren en opnieuw bevestigen zal dat wel oplossen.

Als u twijfel heeft over de weerstand dan kan u die uitmeten op zijn Ohmse waarde.
U kan de volgende formule hanteren.
P = U x I en I = U : R nu kan u I vervangen en daaruit kan u de weerstand dan afleiden.
R = U² : P, dus R = 230² : 40 = 1322 Ohm.
P in Watt, U in Volt, I in Ampère en R in Ohm.