wat kan ik doen zodat de draad bij mijn naaimachine niet telkens afbreekt?

Mijn naaimachine heeft me al behoorlijk tot razernij gebracht vandaag.. ondanks het feit dat ik zéér goed de gebruiksaanwijzing heb gelezen en alles doe volgens het boekje (naald met platte kant van voor, draad overal perfect op zijn plaats enz...), breekt de draad telkens af als ik
- iets dikker stof naai
- op gewoon tempo naai
- rekstof naai
- enz...
Dus het enige wat kan is trààg naaien met dun katoen en dan nog breekt die draad soms af. het is een AEG Machine, dus nu niet echt een slecht merk.
Ze staat nog onder garantie, maar komt van Neckerman, dus het is een heel gedoe om dat terug te sturen en dergelijke... Plus is het me niet duidelijk of het hier effectief over een defect gaat of iets anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
de draad is ook zeer geschikt, van boven en onder dezelfde draad etc.
ik naai al lang, heb heel lang een machine gehad dus weet heel goed hoe ik een naaimachine goed moet behandelen om ze optimaal te doen werken, maar helaas :-(.

Toegevoegd na 2 uur:
draad is nieuw (en duur), draadspanning boven en onder gelijk, naalden goed en duur....
draad hapert altijd in een gleuf en knakt dan af. ik steek mijn draad eerst door een oogje en dan tussen twee gleuven in de carrosserie (plastic) van de machine zelf, waarbij de draad langs binnen van één gleuf naar de andere gaat. dan met die in de geleider (dat ding dat op en neer beweegt bij het stikken) naar de naald. Er is zo geen draaiding aan met cijfertjes, de spanning wordt geregeld in die gleuf blijkbaar.(type = AEG824)

11 jaar geleden
21.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook aan de draad zelf liggen. Is dit een nieuw of misschien oud klosje???
Probeer het met een ander klosje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuw en duur draad zegt niets. En zitten regelmatig slechte batches tussen. Ik werk bv alleen met aurifill. Die heeft dat probleem het minste .
liveisgreat
11 jaar geleden
oeps... zou niet weten waar ik dat zou kunnen kopen...

Antwoorden (4)

Ik kan nog twee dingen bedenken:

Kan het aan de kwaliteit naalden liggen?
Ik koop ze wel op de markt en meestal zijn ze goed maar soms heb
ik het idee dat die naald de draad kapot maakt.

Heb je al eens alles wat los kan los gemaakt en flink met de stofkwast
alles schoongepoetst?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou teruggaan naar de winkel en er naar laten kijken.
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
tprobleem is : ik heb me laten verleiden door Neckerman (een postorderbedrijf) dus het is een heel gedoe om dit terug te sturen. doe ik echt nooit meer, elektro kopen met een postorderbedrijf hoor....
Het ligt waarschijnlijk aan de draadspanning. Kijk even in het boekje hoe je die kan wijzigen. Luistert heel nauw. Boven en onder dezelfde spanning, anders krijg je geen mooi resultaat. Hij kan afknappen als hij door de geleider gaat en dan te strak komt te zitten.
11 jaar geleden
Het ligt aan de naald , Chinese naalden breken de draad af , zijn in het oog te scherp , zijn goedkoop maar ongeschikt , maar worden met containers vol nog verscheept naar europa , er liggen inmiddels miljarden ongeschikte naalden in onze laadjes. Net als wasknijpers die zijn ook zo kapot .