welk voltage voor een elektromotor?

ik wil een elektromotortje kopen en aan een zonnepaneel zetten

ik heb een motortje voedingsspanning 0.4 tot 3 volt verbruik 110 mA

nu wil ik ook een zonnecel hiervoor kopen maar ik weet neit welke ik moet kiezen dat het motortje het hardst gaat maar neit stuk gaat. moet ik dan een zonnecel kopen die het voltage overschrijdt of meer ampere geeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

als je zonnecel maximaal 3V afgeeft, zal de stroom niet snel te groot worden (tenzij je de motor blokkeert).
Als je zonnepaneeltje maximaal 100mA kan leveren kan het sowieso niet misgaan omdat zonnepanelen in het algemeen redelijk kortsluitvast zijn.

Het is misschien nog wel van belang om te vermelden wat je met het motortje wilt gaan doen, of is het maar een speeltje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorbranden gebeurt doordat de stroom te groot wordt.
Bij een elektromotor neemt de stroom af naarmate het toerental stijgt; het doorbranden zal dus meestal plaatsvinden als er weinig toeren gemaakt worden.
Je kan bij geringe belasting het voltage dus wel enigszins opschroeven, maar ik geef geen garantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi ivo207,
hoeveel vermogen levert de zonnecel?
hoe groot is de belasting van het motortje?
zodra je daar iets over kan vertellen, kan ik (mogelijk) antwoorden.

3V is niet veel, maar de stroom zegt ook wat.
en als het motortje draait, wat moet het aandrijven?
wat wil je er mee doen?

groeten, Dré