Wat gebeurt er als tijdens het pinnen bij een geldautomaat de stroom uitvalt?

Stel je gaat geld pinnen en de stroom valt uit. Op welk moment kan wat gebeuren? Bijv je krijgt nog wel je geld en dan valt hij uit en zit je pas er nog in. Of het word wel afgeschreven maar je geld was er nog niet. En wat gebeurt er dan als de stroom later weer aanspringt gaat de transactie dan verder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als van een ATM de stroom uitvalt tijdens een geldopname actie dan wordt de lopende transactie nadat de stroom weer is ingeschakeld niet verder uitgevoerd.
De dan in de automaat zittende betaalpas wordt in ieder geval niet teruggegeven maar ingeslikt. Dit om te voorkomen dat iemand anders dan de eigenaar de kaart uitneemt.
Ook de gevraagde transactie wordt dan niet meer uitgevoerd. Dus er komt geen geld uit de automaat als er uren later weer stroom op het ding staat.
Van iedere transactie houdt de ATM alle gegevens bij. Zoals datum/ tijdstip, rekeningnummer, betaald bedrag en onregelmatigheden. Dus ook de stroomuitval wordt geregistreerd. Er wordt dan ook niets van de bankrekening afgeschreven als de transactie niet volledig is afgesloten.

De klant moet, om zijn kaart terug te krijgen, contact opnemen met het bankfiliaal waaronder de ATM valt. Op iedere ATM staat een ID nummer en een telefoonnummer waarnaar gebeld kan worden bij storingen.
De bank zorgt er dan voor dat de klant zijn bankpas zo snel mogelijk weer terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze informatie kun je bij iedere bank krijgen. Kwestie van ff naar binnenlopen en deze vraag stellen.