Ik heb een radiografisch gestuurde klok en een dito horloge, de twee lopen echter niet gelijk, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende tijdseinzenders (waaronder ook gps satellieten) die tijdcodes uitzenden waar deze uurwerken gebruik van maken, maar ook als jouw twee klokken niet van dezelfde zender gebruik maken, dan zal dat geen tijdverschil opleveren.
Als de klokken dus niet precies gelijklopen moet de conclusie zijn dat één van de twee (of beide:-) het radiosignaal niet (voldoende) oppikt of verwerkt, en dus niet gecorrigeerd wordt door de zender.

Als het verschil precies één uur (of veelvoud daarvan) is, dan is het een kwestie van instelling op een verkeerde tijdszone bij één van de klokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste radiogestuurde uurwerken die hier verkocht worden synchroniseren op de Duitse zender DCF77 bij Frankfurt am Main. In principe kunnen ze één of een paar seconden afwijken, afhankelijk van de software die het signaal decodeert.
Meestal wordt de ontvanger in de klok een paar keer per nacht aangeschakeld zodat er gesynchroniseerd wordt, maar bij slechte ontvangst blijft de klok op eigen kwartskristal doorlopen. De klok kan dan in een paar dagen meer seconden fout lopen, er is vaak op een display af te lezen hoeveel dagen de sync gemist is.
Een andere oorzaak van het verschil kan de eerste gelijkzet-procedure zijn: bij goedkopere klokken is geen terugmelding van de wijzers naar de software. Je moet dan bij resetten eerst alle wijzers handmatig op 12 uur zetten, vanaf daar zal de software de wijzers naar de juiste tijd laten stappen zodra de juiste tijd van DCF77 ontvangen is.
Het synchroniseren van de tijd kost altijd minimaal 2 minuten ongestoorde ontvangst: de gecodeerde tijd wordt in 59 pulsen verborgen, twee opeenvolgende minuten met een gecodeerd verschil van 1 minuut zal de software als juiste tijd interpreteren.
Voor details over de codering van het DCF77 signaal kun je op Wikipedia kijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
nl.wikipedia.org/wiki/DCF77
DCF77 is een tijdseinzender die vanuit Mainflingen in Duitsland via de lange golf op een frequentie van 77,5 kHz met een vermogen van 50 kW een signaal ...
Het signaal - Nauwkeurigheid - Ontvanger - Problemen

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens lopen alle Europese tijdzenders gelijk met elkaar, men heeft niet voor niets de tijd wereldwijd gecoördineerd, UTC = Universal Time Coördinated. De looptijdverschillen door de verschillende afstand kan nooit meer dan een enkele seconde zijn, bovendien zijn heel ver verwijderde zenders sowieso niet hier te ontvangen.