wat gebeurd er als je elektrische apparaten gebruikt waar roetdeeltjes in kunnen zitten? mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
ronron1212
11 jaar geleden
Wat bedoel je dan in welke apparaten en hoezo zitten daar roet deeltjes in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben brand gehad en op de schadelijst staat dat ze bijv de fotocamera niet konden reinigen wat betekend dat er roet deeltjes in zitten die niet eruit kunnen.
Ook twijfel ik over mn laptop die ik had meegenomen naar mijn logeer adres omdat die heel heet word opeens en stinkt

Antwoorden (1)

Roet is koolstof. Koolstof geleid elektriciteit. Er kan dus kortsluiting ontstaan. Het ligt er dus aan om hoeveel roet het gaat en om welk soort apparaten.
Een stofzuiger (gebouwd om met stof om te gaan, en draaiend op 230V) zal niet snel last hebben van een klein beet je roet.

Je computer (werkend met zwakke elektronische signalen en krotsluitgevoelige elektronica) kan bij een heel dun laagje roet al volledig doorbranden.

Bij veel roet kan ook 230V apparatuur een flinke kortsluiting krijgen. Omdat (onverbrand) roet ook nog eens brandbaar is er ook nog gevaar voor brand.

Kijk dus goed uit, en laat eventueel de apparatuur goed schoon maken voor je het gaat gebruiken !